
Psychologia perswazji
Raport zarządzanie płynnością finansową: Skuteczne sposoby windykacji należności
Monitoring należności jest narzędziem wykorzystywanym przez firmy, które z uwagi na masowy charakter prowadzonej działalności, mają problemy z nieterminowym regulowaniem należności przez swoich klientów. Celem działania jest zapewnienie regularności spłat należności, zdyscyplinowanie kontrahentów, niedopuszczenie do opóźnień w płatnościach oraz działania prewencyjne.
Dla przedsiębiorców nawet kilkudniowe opóźnienie płatności może być źródłem poważnych zatorów płatniczych. Dlatego wprowadzenie monitoringu bieżących należności przyniesie znaczącą poprawę płynności finansowej, narzuci dyscyplinę płatniczą u odbiorców oraz obniży koszty obsługi klientów, przez znaczące zmniejszenie liczby trudno ściąganych należności.
Monitoring należności
Monitoring należności może być prowadzony w dwóch etapach:
- przed upływem terminu płatności – w trakcie rozmowy telefonicznej klient jest informowany o wystawieniu faktury na określoną kwotę i terminie zapłaty,
- po terminie płatności – dotyczy sytuacji, gdy kontrahent zalega z zapłatą nie dłużej niż 90 dni; działania polegają na stałym przypominaniu klientowi o zadłużeniu; kanałem komunikacyjnym może być telefon lub wysyłane pocztą ponaglenia zapłaty.
Z monitoringu mogą korzystać zarówno firmy obsługujące klientów indywidualnych, jak również podmioty gospodarcze prowadzące działalność typu B2B, których klientami są małe i średnie firmy.
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety. Zamów Gazetę PDF ![]() nr 6(51)2006 ![]() |