Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Stałe działy Gazety MSP >> Raport miesiąca >> Obowiązki przedsiębiorców wobec urzędów >>

Obowiązki przedsiębiorców wobec urzędów

Rozmowa z Katarzyną Konieczną

Już od rozpoczęcia działalności na podmiotach gospodarczych ciążą obowiązki wobec poszczególnych urzędów. Muszą oni pamiętać o terminowym ich wykonaniu i przekazywaniu informacji na odpowiednich deklaracjach i formularzach. Najczęściej obowiązki powstają wobec urzędu skarbowego, urzędu celnego, Głównego Urzędu Statystycznego i Narodowego Banku Polskiego. Brak wypełnienia obowiązków lub wykonanie ich po terminie wynikającym z ustaw naraża przedsiębiorców na sankcje finansowe i karne. O obowiązkach przedsiębiorców wobec urzędów rozmawiamy z Katarzyną Konieczną, księgową w BSO Outsourcing Sp. z o.o.
Jakie obowiązki ciążą na spółkach na początku działalności?
Od 31 marca 2009 r. obowiązują nowe przepisy dotyczące rejestracji podmiotów w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS). Zgodnie z art. 19b ustawy o KRS, dokonując wpisu lub zmiany do wniosku do KRS należy załączyć wszystkie wnioski i zgłoszenia konieczne do pełnej rejestracji podmiotu we wszystkich urzędach. Jest to wniosek o wpis lub zmianę wpisu REGON, zgłoszenie płatnika składek lub jego zmiany w rozumieniu przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych, zgłoszenie identyfikacyjne lub aktualizacyjne dokonywane na druku NIP-2 oraz zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług na druku VAT-R. Sąd rejestrowy przesyła powyższe wnioski i zgłoszenia odpowiednio do właściwych urzędów.

Proszę dokładniej opisać druki NIP-2 i VAT-R.
Druk NIP-2 składany jest jako zgłoszenie identyfikacyjne w celu nadania nr NIP. Spółki podają w nim m.in. adres siedziby, datę rejestracji działalności, numery rachunków bankowych, rodzaj prowadzonej dokumentacji oraz dane podmiotu, który ją prowadzi. Spółki powinny pamiętać o obowiązku aktualizacji danych, które zgłosiły przy ubieganiu się o NIP . Mają na to 7 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana.



Natomiast na druku VAT-R podatnicy informują m.in. o miesięcznym lub kwartalnym sposobie składania deklaracji VAT-7 oraz dokonują zgłoszenia wykonywania transakcji z podmiotami unijnymi. Na tym samym druku określają również czy posiadają prawo do korzystania ze zwolnienia z podatku VAT.

Kolejnym elementem jest sprecyzowanie czy podatnikowi przysługuje status „małego podatnika” oraz czy rozliczenia podatkowe dokonywane będą w oparciu o metodę kasową. Podatnicy VAT muszą pamiętać także o aktualizacji danych objętych zgłoszeniem VAT-R.  Na aktualizację danych zawartych w zgłoszeniu VAT-R jest 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana.

Należy również pamiętać, że podatnicy podatku od towarów i usług z tytułu wykonywanych czynności są zobligowani do składania deklaracji VAT. Deklaracje podatkowe za okresy miesięczne  należy przekazać w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu lub za okresy kwartalne do 25 dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym kwartale. Ponadto podatnicy, którzy dokonują transakcji z podmiotami unijnymi np. WDT, WNT lub sprzedają usługi podatnikom zarejestrowanym w UE, mają obowiązek składania deklaracji podsumowującej VAT-UE. Również w tym przypadku deklaracje można składać miesięcznie lub kwartalnie. Termin składania deklaracji VAT-UE w formie papierowej upływa 15 dnia miesiąca, który następuje po miesiącu lub kwartale rozliczanym.. Te same deklaracje, lecz w formie elektronicznej muszą zostać złożone do 25 dnia następnego miesiąca po okresie rozliczeniowym.

Czy do Urzędu Skarbowego należy złożyć jeszcze inne deklaracje lub informacje?
W zależności od rodzaju prowadzonej działalności lub wykonywanych transakcji spółki muszą pamiętać o złożeniu innych deklaracji. Zgodnie z art. 26 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej CIT) z końcem marca mija termin złożenia rocznej informacji IFT-2R. Jest to informacja o wysokości przychodu (dochodu) uzyskanego przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych niemających siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Spółki muszą również raz w roku sporządzać i przekazywać urzędowi skarbowemu informacje o umowach zawartych z zagranicznymi kontrahentami. Informacje o umowach zawartych z nierezydentami trzeba złożyć na druku ORD-U w ciągu trzech miesięcy od zakończenia roku podatkowego. Obowiązek jej złożenia wynika z art. 82 § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej. Szczegółowy zakres transakcji, które zostały objęte obowiązkiem informacyjnym, jak również terminy oraz tryb sporządzania informacji na druku ORD-U, reguluje Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2002 r. w sprawie informacji podatkowych. Rozporządzenie wskazuje na dwa kryteria - podmiotowe i wartościowe, które winny być spełnione łącznie, aby dana transakcja podlegała obligatoryjnemu zgłoszeniu do Urzędu Skarbowego

Po zmianie ustawy o VAT, od 1 stycznia 2013 r., zgodnie z art. 89b ust. 1 podatnik (dłużnik) ma obowiązek skorygowania całości lub części uprzednio odliczonego podatku naliczonego wynikającego z faktury, jeśli nie ureguluje całości lub części należności w terminie 150 dni od dnia upływu terminu jej płatności. Korekty tej dokonuje się na bieżąco, bez konieczności korygowania okresu, w którym pierwotnie odliczono podatek wynikający z niezapłaconej faktury.

W przypadku stwierdzenia przez organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej, że dłużnik nie dokonał stosownej korekty podatku naliczonego, ustalona zostanie sankcja w wysokości 30% kwoty podatku naliczonego podlegającego korekcie.

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum