Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Stałe działy Gazety MSP >> Raport miesiąca >> Marzenie o stabilnym biznesie >>

Marzenie o stabilnym biznesie

Biznes na własną rękę czy na licencji

Obawa o powodzenie własnych przedsięwzięć i niepokój o to, czy podjęte działania okażą się trafione dotyka nie tylko początkujących przedsiębiorców, którzy stawiają pierwsze kroki we własnym biznesie.

Wszyscy poszukujemy obszarów przedsiębiorczości i modeli działania biznesowego, które choćby w pewnym stopniu są w stanie zagwarantować pewność i bezpieczeństwo podjętych działań.

Śledzimy ciekawe wzory działań biznesowych, które innym przyniosły sukces. Jesteśmy gotowi je powielać, tworząc podobne przedsięwzięcia oparte na tym samym modelu, w nadziei,
że to co okazało się skuteczne dla innych, nam też przyniesie korzyści. Takie podejście okazuje się słuszne. Wzory przedsięwzięć biznesowych, które oferują walor dobrych praktyk
i skutecznych doświadczeń, sprawdzają się jako stabilniejsze i bezpieczniejsze w porównaniu z nowymi, niesprawdzonymi pomysłami na własny biznes.

Wśród pomysłów na własną działalność także zdarzają się doskonałe idee. Te – z czasem urzeczywistnione i sprawdzone – też mogą stać się przedmiotem twórczego powielania. W ten sposób tworzą się zmultiplikowane przedsięwzięcia, które z biegiem czasu, z coraz lepiej rozpoznawalną marką i dobrze ugruntowanym sposobem działania stają się receptą na sukces. Myśląc o tego rodzaju przedsięwzięciach, w pierwszej kolejności warto zwrócić uwagę na biznes o charakterze franczyzowym.

Zdublowane korzyści

Co sprawia, że franczyza jawi się coraz częściej jako sprawdzony, bezpieczny i bardziej przewidywalny sposób prowadzenia własnego biznesu?

Z pewnością funkcjonowanie w formalnie zorganizowanej sieci sprzedaży, zjednoczonej przez wyjątkowy i oryginalny pomysł, daje korzyści zarówno franczyzobiorcy, jak i franczyzodawcy. Dla franczyzobiorcy źródłem korzyści jest to, że pomysł, na którym oparty jest biznes to koncepcja sprawdzona i wypróbowana. Mała firma od początku może działać jako znana i poważana marka. Włączenie w szerszą grupę franczyzobiorców znanej marki i zaangażowanie przez franczyzobiorców własnego kapitału powoduje, że cała grupa rośnie w siłę – zwiększając jednocześnie prawdopodobieństwo sukcesu. Franczyzobiorca ma w pewnym sensie do dyspozycji także skalę działania całej organizacji – jego biznes jest wspierany poprzez znaczenie, jakość i reputację całej sieci. Dla franczyzobiorcy istotne znaczenie mają też aspekty psychologiczne i finansowe.

Znaczącą korzyść daje możliwość rozwijania biznesu bez konieczności angażowania dużego kapitału, jaki byłby niezbędny w przypadku przedsięwzięcia rozwijanego na własny koszt. Z drugiej strony, franczyzobiorca, który pozostaje prawnym właścicielem swojego biznesu jest poprzez zaangażowanie własnego kapitału zmotywowany do minimalizacji kosztów działania, zwiększania sprzedaży i podjęcia wszelkich działań, aby biznes był maksymalnie owocny.

Solidne podstawy

Dobrze przygotowane przedsięwzięcie franczyzowe działa jako sieć zorganizowana w oparciu o dobrze przemyślaną i jednolitą koncepcję. Strategia marketingowa przedsięwzięcia kładzie nacisk na wzmocnienie marki firmy poprzez utrwalanie w świadomości odbiorców znaku handlowego. Twórcy najbardziej znanych systemów franczyzowych, marce firmy i jej image podporządkowali wszystkie inne sfery działania organizacji. Dobra marka sieci franczyzowej to wartość, którą buduje się poprzez dbałość o produkt i jakość usług w organizacji. Niekiedy jest to o tyle trudne, że poszczególni franczyzobiorcy mogą wykazywać tendencje do lansowania nie zawsze dobrych „własnych pomysłów” i mieć trudność z podporządkowaniem się ustalonym i często restrykcyjnym regułom oraz zasadom. Wypracowany przez sieć własny styl procentuje. Dotychczas na rynku franczyzowym największe sukcesy odniosły te organizacje, które wykazywały się największą innowacyjnością i radykalnie różniły się od innych.

Sprawdzone koncepcje dobrego biznesu franczyzowego są zweryfikowane w praktyce i potwierdzone sukcesem – należy bowiem podkreślić, że zakup franczyzy ma sens jedynie wówczas, gdy marka i image sieci mogą radykalnie wspomóc sukces franczyzobiorcy. Właściwe działanie biznesu franczyzobiorcy musi być zapewnione także poprzez zagwarantowanie i zabezpieczenie jednoznacznie zdefiniowanej metody oraz narzędzi.

Zarówno metoda, jak i narzędzia oraz system działania muszą być na tyle uniwersalne, aby udało się wyeliminować problemy adaptacyjne w procesie wdrażania nowych franczyzobiorców. Jednak trudno się spodziewać, aby problemy tego rodzaju udało się wyeliminować całkowicie.

Mocne podstawy funkcjonowania indywidualnego biznesu franczyzowego umożliwia też dobre zrozumienie indywidualnych możliwości i predyspozycji franczyzobiorcy.

Najlepsi pilnie poszukiwani

Franczyzobiorca powinien mieć pełną świadomość, że mimo wszelkich działań i wsparcia franczyzodawcy, sam będzie całkowicie odpowiedzialny za funkcjonowanie swojej firmy. Należy zdawać sobie sprawę z tego dość specyficznego układu – z jednej strony franczyzobiorca pozostaje niezależnym podmiotem działającym na własny rachunek, a z drugiej konieczne jest podporządkowanie się regułom i zasadom przyjętym w organizacji franczyzowej.

W przypadku gdy franczyzobiorca jest osobą aktywną i usposobioną indywidualistycznie, a jednocześnie z łatwością przekazuje treści intelektualne, umie słuchać innych, jest kreatywny, a ponadto dobrze organizuje swoją pracę – warto przemyśleć uczestnictwo w przedsięwzięciach, które dadzą dużą dozę swobody. Takich, które pozwolą wykorzystać wkład jego osobowości, a on sam będzie mógł stać się do pewnego stopnia wizytówką i znakiem rozpoznawczym, podnoszącym wartość przedsięwzięcia, a przez to również sieci franczyzowej. Na tle działalności franczyzowej jak gastronomia, fryzjerstwo czy kosmetyka, przedsięwzięcia o charakterze edukacyjnym są stosunkowo świeżym pomysłem na rynku polskim.



nr 3(153)2016


zamów koszyk

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum