Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Stałe działy Gazety MSP >> Raport miesiąca >> Jedź i o nic się nie martw >>

Jedź i o nic się nie martw

Raport auto firmowe: Zarządzanie flotą przedsiębiorstwa

Długoterminowy wynajem parku samochodowego – w odróżnieniu od leasingu finansowego („klasycznego”) – polega nie tylko na finansowaniu inwestycji, ale również zarządzaniu flotą (CFM) za pomocą usług dodatkowych, takich jak bieżąca obsługa techniczna, naprawy, wymiana i przechowywanie ogumienia, zarządzanie kartami paliwowymi, ubezpieczenie czy raportowanie.

Pojazdy są zaliczane do składników majątku wynajmującego, który dokonuje odpisów amortyzacyjnych, natomiast czynsz stanowi koszt uzyskania przychodu dla korzystającego, na warunkach określonych przez prawo podatkowe.

Dodatkowo wynajmujący przejmuje całość ryzyka związanego z niepewną wartością końcową (rezydualną) pojazdu, co w obliczu spadku cen aut używanych (spowodowanych głównie niekontrolowanym importem) jest ogromną zaletą.

Full serwis

  CAR FLEET MANAGEMENT

To zarządzanie flotą, czyli proces logistyczny dotyczący środków transportu. Polega na alokacji i przepływie środków transportu i zasobów ludzkich, w powiązaniu z innymi procesami logistycznymi. Realizowany jest poprzez zbiór czynności takich jak planowanie, organizowanie, kierowanie czy kontrolowanie. Na koniec 2006 r. z usług CFM w Polsce korzystało ponad 5 tys. klientów, a po polskich drogach jeździło 70 tys. aut obsługiwanych przez firmy zewnętrzne.

Firmy zajmujące się w Polsce wynajmem długoterminowym specjalizują się w tzw. usłudze Full Service Leasing (FSL), polegającej na finansowaniu i zarządzaniu flotą pojazdów. Niemniej jednak zdarza się, że klienci nieznający zasad FSL, w pierwszej fazie powierzają profesjonalnym firmom jedynie zarządzanie samochodami. Szacuje się, że ok. 50 tys. aut korzysta z opcji full service, a z CFM (Car Fleet Management) ok. 9 tys.

Z mojego punktu widzenia ma to logiczne i ekonomiczne uzasadnienie. Full service jest produktem bardziej złożonym, czerpiącym korzyści zarówno z usprawnień organizacyjnych i finansowych, jak również braku ryzyka związanego ze spadkiem wartości końcowej pojazdu.

Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety.

Zamów Gazetę PDF koszyk



nr 9(66)2007


zamów koszyk

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum