
Oni budują przyszłość firmy
Rola marketingu w kreowaniu wizerunku przedsiębiorstwa
Powszechnie wiadomo, że za kreowanie wizerunku przedsiębiorstwa odpowiedzialni są specjaliści Public Relations. Jednak nie należy zapominać o ważnej roli działu marketingu. Podczas prowadzenia działań marketingowych warto pamiętać, że działania te – poza funkcją promocyjną – powinny także przyczyniać się do kreowania i umacniania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa i jego produktów.
Marketingowe kreowanie wizerunku produktu czy usług jest pośrednim kreowaniem wizerunku firmy. Daje silne podstawy do mocnej pozycji dla kolejnych produktów czy usług wprowadzanych na rynek.
Po pierwsze wizerunek produktu
Dział marketingu, tworząc mocną pozycję produktu na rynku poprzez nadanie mu unikalnych cech i zwiększając jego rozpoznawalność, podnosi jego wartość rynkową i generuje zwiększenie sprzedaży, ale jednocześnie dbając po dobry wizerunek produktu, o odpowiedni poziom reklam i obsługi klienta podnosi pozytywny wizerunek całej firmy.
Dobre kreowanie wizerunku produktu powinno opierać się o dokładnie przemyślaną strategię działania marketingowego, spójną z ogólnymi założeniami Zarządu w kreowaniu wizerunku przedsiębiorstwa.
Przede wszystkim należy ustalić, jaki jest pożądany, docelowy wizerunek produktu. Jakie pozytywne cechy powinny być kojarzone z cechami produktu. Ważne jest ustalenie pozycjonowania produktu, czyli określenie korzyści produktu w stosunku do produktów konkurencji. W tym momencie marketing decyduje, czy będzie kreował markę tanią i popularną czy też elitarną. Często to właśnie cena jest zasadniczym czynnikiem wizerunku produktu. Pozycjonowanie produktu ma umożliwić wyraźne odróżnienie korzyści, jakie daje dany produkt, od korzyści produktów oferowanych przez konkurencję. Po podjęciu tej decyzji należy w pozostałych działaniach przestrzegać obranej drogi. Pozycjonowanie produktu ma ścisły związek z ustaleniem pożądanego wizerunku produktu, a w konsekwencji pozytywnego wizerunku całej firmy, która kieruje produkt na rynek.
Preferencje zakupowe
Istotnym elementem jest dokładne rozpoznanie cech charakteru i preferencji zakupowych oraz emocjonalnych grupy docelowej dla produktu. Wiemy, że klienci często kupując produkt, kupują marzenia. Kupują produkty o cechach i możliwościach, z których potem nawet nie korzystają.
Klienci wykazują skłonność do poszukiwania różnorodności. Jednocześnie istotna jest dla nich informacja, czy produkt wyprodukowała firma o dobrej, sprawdzonej renomie. Kupujący podejmując decyzję kierują się podstawowymi grupami korzyści:
- oszczędność pieniędzy,
- oszczędność czasu,
- jakość produktu,
- wygoda,
- czasem prestiż.
Prime Image
e-mail: primeimage@primeimage.pl
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety. Zamów Gazetę PDF ![]() nr 6(86)2009 ![]() |