Muzyka. To się opłaca
Dlaczego należy płacić za muzykę?
W wielu lokalach usługowych odtwarzana jest muzyka. Melodia puszczana w restauracjach, barach czy salonach fitness poprawia nastrój gościom i jest ważnym elementem dla tworzenia klimatu danego miejsca. Jednak nie wszyscy przedsiębiorcy zdają sobie sprawę, że za publiczne odtwarzanie muzyki trzeba płacić.
Muzyka jest wszechobecna, ale nie samorodna. Wypełnia niemal każdą chwilę naszego życia. Ponieważ tak bardzo jesteśmy przyzwyczajeni do jej obecności, często zapominamy, jak duży nakład pracy musiał zostać włożony w jej powstanie, wykonanie, utrwalenie oraz promocję i dystrybucję.
Dlaczego należy płacić za muzykę?
Wszystkim osobom i podmiotom zaangażowanym w stworzenie produktu, jakim jest muzyka, zgodnie z prawem, i jak w przypadku każdego innego efektu pracy, należy się stosowne wynagrodzenie. Związane jest ono nie tylko z wytworzeniem owego produktu, ale i jego dalszym, komercyjnym wykorzystywaniem przez inne osoby, instytucje i przedsiębiorstwa.
W myśl ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r. każdy podmiot gospodarczy, wykorzystujący w swojej działalności fonogramy i wideogramy, zobligowany jest do odprowadzania opłat z tytułu ich eksploatacji do Organizacji Zbiorowego Zarządzania, reprezentujących twórców, wykonawców i producentów.
Jak to wygląda w praktyce? Właściciele różnego rodzaju lokali (lokale gastronomiczne, salony kosmetyczne, dyskoteki, itp.), by móc legalnie odtwarzać muzykę w swoich lokalach powinni podpisać stosowne umowy z Organizacjami Zbiorowego Zarządzania (OZZ). Instytucje, które są uprawnione do pobierania opłat to: Związek Producentów Audio Video (ZPAV), reprezentujący prawa producentów, Związek Autorów i Kompozytorów Scenicznych (ZAiKS), chroniący prawa autorów oraz stowarzyszenia STOART i SAWP, dbające o interesy samych artystów wykonawców. To właśnie w ich imieniu OZZ pobierają opłaty za publiczne odtwarzanie muzyki, reprezentując osoby i podmioty mające wkład w tworzenie utworów muzycznych. Podpisanie umowy ze wskazanymi OZZ jest ustawowo wymagane i gwarantuje funkcjonowanie w pełnej zgodności z literą prawa, a same podmioty podczas ewentualnych kontroli nie narażają się na wysokie kary.
Dobrze dobrana muzyka sprzedaje
Za muzykę nie tylko należy płacić, ale i opłaca się płacić. Właściciele dobrych sklepów i zakładów usługowych nie od dziś wiedzą, że muzyka podnosi sprzedaż. Już w latach osiemdziesiątych poprzedniego stulecia amerykański psycholog R. E. Millman udowodnił, że muzyka odtwarzana w lokalach handlowych i usługowych może zwiększyć sprzedaż średnio nawet o 38 proc. Według badań R. E. Millmana, mierzących wpływ muzyki na poziom sprzedaży, wzrost obrotów w badanych punktach handlowych był najbardziej widoczny w grupie wiekowej poniżej 25 lat i zwiększył się aż o 51 proc. Nieco mniejszy wpływ dało się odnotować w grupie wiekowej 26-50 lat (11 proc.) i ponownie wyższy wśród osób w wieku powyżej 50 lat, gdzie obroty wzrosły o 26 proc. Inne badania potwierdzają pozytywną korelację między muzyką, a lojalnością klientów. Konsumenci znacznie chętniej odwiedzają ponownie lokale, w których obecna jest ciekawa muzyka. Trzecim ważnym efektem odtwarzania muzyki w miejscu pracy jest jej wpływ na wzrost efektywności pracowników. Badania przeprowadzone w latach dziewięćdziesiątych wskazują, że płynąca w tle muzyka skraca czas i poprawia jakość wykonywanych zadań oraz zwiększa satysfakcję z pracy.
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety. Zamów Gazetę PDF ![]() nr 6(86)2009 ![]() |