Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Stałe działy Gazety MSP >> MSP >> System usług wewnętrznych >>

System usług wewnętrznych

Outsourcing

Outsourcing to szeroko znany na całym świecie system usług zewnętrznych, zlecanych przez firmy szukające nowoczesnych rozwiązań w celu obniżenia kosztów działalności, zwiększenia własnej konkurencyjności, zdolności reagowania na zmieniające się wymagania na rynku, poprawie jakości usług oraz optymalizacji inwestycji.

Nazwa pochodzi z języka angielskiego i jest skrótem trzech słów outside – resource – using, co oznacza korzystanie ze źródeł zewnętrznych.

Do głównych rodzajów outsourcingu możemy zaliczyć:

  • outsourcing pełny,

  • outsourcing selektywny.

W pierwszym przypadku klient zleca kompleksową obsługę wybranego zakresu działalności, w drugim natomiast dokonuje wyboru, jakie obszary mają zostać objęte obsługą.

Outsourcing najczęściej znajduje zastosowanie w następujących działach prowadzonej działalności: księgowość, kadry, szkolenia, administracja systemów informatycznych, audyty wewnętrzne, podatki, zarządzanie środkami trwałymi, zaopatrzenie, zarządzanie dokumentacją, obsługa klienta, marketing, sprzedaż, kontroling i logistyka.

Z usług zewnętrznych korzystają zarówno przedsiębiorstwa prywatne, jak i instytucje publiczne. Obecnie ok. 65 proc. menedżerów zleca wykonanie poszczególnych usług firmom outsourcingowym. Związane jest to głównie z szukaniem oszczędności w firmie, a rozwiązania outsourcingowe pozwalają na zmniejszenie kosztów prowadzenia przedsiębiorstwa od 20 nawet do 70 proc. ich wartości.

Usługi outsourcingowe są niezwykle popularne zarówno wśród firm prywatnych, jak i jednostek publicznych. Dużą popularnością cieszy się outsourcing finansów i rachunkowości. Prowadzenie wewnętrznej komórki księgowości w przedsiębiorstwie wiąże się z ponoszeniem wysokich nakładów na stworzenie i utrzymanie stanowiska księgowego oraz zakup, wdrożenie, eksploatację i aktualizację programów informatycznych przeznaczonych do księgowości. Korzystanie z usług zewnętrznych w tym obszarze pozwala na znaczną redukcję kosztów od 20 do 50 proc., co spowodowane jest posiadaniem przez firmy outsourcingowe niezbędnych narzędzi, takich jak np. programy informatyczne do prowadzenia pełnej księgowości, służących do profesjonalnej obsługi klientów.

Dodatkowo należy podkreślić wysoki standard usług zewnętrznych, który poparty jest zatrudnianiem przez firmy outsourcingowe pracowników o wysokich kwalifikacjach. Szerokim powodzeniem w zakresie outsourcingu cieszy się doradztwo w zakresie zarządzania oraz pozyskiwania funduszy dla poszczególnych przedsiębiorstw na planowane przedsięwzięcia. W zakres świadczonych usług wchodzi wykonanie audytu danej firmy, pozwalającego określić sytuację finansową oraz predyspozycje działalności w celu optymalizacji planowanej inwestycji. Po określeniu strategii dla projektu firmy doradcze przygotowują niezbędną dokumentację w celu pozyskania funduszy ze środków publicznych bądź innych źródeł pozyskania kapitału na realizację działań inwestycyjnych. Po dokonaniu wyboru firmy zewnętrznej następuje kolejny krok – ustalenie warunków umowy oraz jej podpisanie przez obydwie strony.

Autorka: Menedżer ds. Funduszy UE w Europejskiej Grupie Doradczej
www.eurogrupa.pl

Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety.

Zamów Gazetę PDF koszyk



nr 7(87)2009


zamów koszyk

Zobacz więcej na temat: eurogrupa | egd

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum