Przedsiębiorco zmierz swój udział
Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów
Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów zawiera przepisy dotyczące porozumień ograniczających konkurencję, nadużywania pozycji dominującej oraz przepisy odnoszące się do kontroli koncentracji przedsiębiorców. Zastosowanie instrumentów prawnych przewidzianych przez ustawę wymaga ustalenia udziału przedsiębiorcy w rynku właściwym.
Udział w rynku jest środkiem służącym do oceny relatywnej wielkości przedsiębiorcy na rynku ze względu na jego całkowitą produkcję, sprzedaż lub zdolności produkcyjne w stosunku do pozostałych uczestników rynku. Zwiększenie udziału w rynku jest jednym z najczęściej określanych celów biznesowych przedsiębiorców. Wynika to z faktu, że pojęcia takie jak udział w rynku, ekonomia skali oraz zysk są pozytywnie skorelowane w ekonomii rynkowej.
Z punktu widzenia polityki konkurencji udział w rynku jest natomiast ważną wskazówką określającą siłę rynkową przedsiębiorcy. W tym znaczeniu zazwyczaj ocenia się nie tylko absolutny udział w rynku określonego przedsiębiorcy, ale również poziom udziałów w rynku pozostałych jego uczestników. Może bowiem zajść sytuacja, w której firma pomimo wysokiego udziału w rynku, ze względu na inne czynniki jak na przykład niskie bariery wejścia, niekoniecznie będzie dysponowała poważną siłą rynkową.
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety. Zamów Gazetę PDF ![]() nr 5(50)2006 ![]() Zobacz więcej na temat: konkurencja | gospodarka | firma | działalność gospodarcza | UOKiK |