
As w rękawie
Nowoczesny outsourcing
Rynkowa konkurencja to w dużej mierze rywalizacja o dostęp do informacji i solidnego partnera. Kluczem do sukcesu jest decyzja, jakie obszary zlecić na zewnątrz i komu powierzyć ich realizację.
Zarządzanie przedsiębiorstwem jest niczym podnoszenie ciężarów. Sportowiec podchodząc do sztangi potrafi oszacować, ile jest w stanie udźwignąć, a w razie potrzeby zdejmuje kolejne kilogramy, aby dopasować ciężar do swoich możliwości.
Podobna strategiczna decyzja stoi przed dyrektorem zarządzającym. Ciężar jego sztangi to procesy biznesowe, które przedsiębiorstwo jest w stanie zrealizować. Od niego zależy, czy i które procesy zdjąć ze sztangi i zlecić na zewnątrz.
Wypłyń na głębokie wody
Outsourcing, czyli wykorzystanie zewnętrznych zasobów do obsługi części procesów związanych z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa, to nie tylko jedna z metod zmniejszenia kosztów, ale przede wszystkim sposób prowadzenia biznesu. Na polskim rynku zaistniał na dobre w połowie lat 90., kiedy stworzono warunki konkurencji rynkowej. Od początku okazał się olbrzymią szansą – szczególnie dla małych i średnich przedsiębiorstw, pozwalając im czerpać z zasobów i modeli biznesowych największych międzynarodowych korporacji, jednocześnie niwelując
Obecnie outsourcing to szeroko rozpowszechniony na całym świecie model biznesowy. Zwykle dotyczy rozwiązań, które nie wiążą się bezpośrednio z uzyskiwanym dochodem, np. rekrutacja, usługi prawnicze, marketing. Nie znaczy to jednak, że są mniej istotne dla funkcjonowania firmy. Wyobraźmy sobie przedsiębiorstwo, w którym nie uzupełnia się wakatów, które bez wsparcia fachowej wiedzy samodzielnie rozwiązują problemy prawne czy też takie, które nie prowadzi żadnych działań marketingowych.
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety. Zamów Gazetę PDF ![]() nr 10(78)2008 ![]() |