Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Stałe działy Gazety MSP >> MSP >> Gry strategiczne >>

Gry strategiczne

Szkolenia dla MSP

Ostatniej w rozmowie z właścicielem firmy sektora MSP poruszyłam temat szkoleń pracowników i kadry menedżerskiej. Informacje jakie uzyskałam sprawiły, iż postanowiłam napisać ten artykuł.

Właściciel firmy zapytany o szkolenia dla pracowników i menedżerów swojej firmy odpowiedział, iż oczywiście, jako – co prawda mała, ale nowoczesna – firma świadcząca usługi na wymagającym i konkurencyjnym rynku, szkoli swoich pracowników, aby podnieść ich kwalifikacje i umiejętności.

Na pytanie z jakich obszarów są to szkolenia, odpowiedział, iż głównie są to szkolenia produktowe. Te z kolei zapewniają partnerzy biznesowi lub dostawcy. Poszukiwał co prawda szkoleń z obszarów „miękkich”, kształtujących interpersonalne lub biznesowe postawy, jednak rynek szkoleniowy dla MSP nie ma zbytnio dużo opcji. Wymienił trzy rodzaje możliwości z jakich dotychczas korzystał:

  • Szkolenia otwarte w ramach EFS-ów,

  • Szkolenia indywidualne realizowane przez freelancerów,

  • Szkolenia otwarte realizowane przez firmy szkoleniowe.

Kiedy poprosiłam go o opinie dotyczące tych trzech możliwości, uzyskałam następujące informacje. Szkolenia w ramach EFS-ów określił jako najtańszą formą szkoleniową, jednak ich dostępność określił jako zdecydowanie większą w dużych miastach. Dodatkowo dość krytycznie wypowiedział się na temat jakości oferowanych szkoleń (zbyt ogólne, niskie kompetencje trenerskie).

Kolejna możliwość – usługi szkoleniowe oferowane przez freelancerów – zyskała większą aprobatę. Za „przyjazne” ocenił: przystępną cenę, indywidualne podejście, elastyczność współpracy. Rozmówca określił także „drugą stronę medalu”, którą jego zdaniem jest duża specjalizacja (freelancer z reguły jest specjalistą tylko jednego obszaru), a w firmach z sektora MSP potrzebny jest dopływ wiedzy z wielu obszarów, co oznacza, że trzeba szukać kolejnej osoby do współpracy.

Trzecia możliwość – szkolenia otwarte realizowane przez firmy szkoleniowe – zyskała aprobatę jakościową i merytoryczną, jednak jako „minus” ocenił dostępność tej oferty, która w większości jest realizowana w dużych miastach.

Jak w takim razie firmy z sektora MSP mogą się szkolić z obszarów miękkich? Oto pytanie, które zadał mi mój rozmówca.

Gry i symulacje

Przysłuchując się wypowiedzi i opierając na dotychczasowym doświadczeniu pomyślałam o następującym rozwiązaniu.

Biorąc pod uwagę koszty szkoleń i liczebność pracowników w firmach, najbardziej efektywną formą szkoleń dla MSP są szkolenia w formule otwartej. Aby uformować grupę szkoleniową pracowników należałoby „skrzyknąć się” z innymi firmami. Mogą to być firmy współpracujące ze sobą lub firmy z jednego miasta. W organizację takiego przedsięwzięcia proponuję zaangażować organizację samorządową, wspierającą lokalną przedsiębiorczość (np. cech rzemiosł) lub organizację branżową (np. media branżowe). Zwiększy to prestiż danego działania, a cześć organizacyjną przeniesie poza inwestorów.

Udział w takim szkoleniu wielu firm i partnerów zapewni:

  • efektywność kosztową dnia szkoleniowego w przeliczeniu na uczestnika,

  • wysoką jakość merytoryczną szkolenia,

  • różnorodność oferty w miarę potrzeb.

Autorka jest Managerem działu szkoleń i Trenerem w Inwenta Sp. z o.o.

Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety.

Zamów Gazetę PDF koszyk



nr 11(79)2008


zamów koszyk

Zobacz więcej na temat: szkolenia | pracownik

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum