
Rozmiar nie ma znaczenia
Galerie handlowe - nowoczesne miejsce dla małych i średnich biznesów
Zapotrzebowanie na nowe obiekty – zarówno mieszkaniowe, jak i komercyjne – jest w Polsce wciąż ogromne. Wśród nowoczesnych powierzchni komercyjnych licznie powstają Galerie Handlowe – obiekty stanowiące centra handlowo-usługowe, a coraz częściej także handlowo-usługowo-rozrywkowe.
Z raportu Cushman&Wakefield dotyczącego rynku nieruchomości w Polsce wynika, że na koniec pierwszej połowy 2008 r. na rynku istniało 7,75 mln m2 nowoczesnej powierzchni handlowej, co daje 202 m2 na tysiąc mieszkańców. Obecnie w budowie pozostaje ponad 1 mln mkw. powierzchni handlowej, w tym głównie centrów handlowych.
Duże dla małych
Na przestrzeni ostatnich lat powierzchnie handlowe przybywały głównie w dużych aglomeracjach. Dziś coraz częściej obiekty handlowe powstają także w mniejszych ośrodkach miejskich. Często traktuje się je jako poważną konkurencję dla wielu małych i rozproszonych sklepów oraz punktów usługowych, ale dla wielu małych i średnich biznesów są one przecież nowoczesnym miejscem umożliwiającym prowadzenie działalności gospodarczej.
Wśród obiektów handlowych wyróżnia się centra handlowe, które zwykle zlokalizowane są na obrzeżach miast. Najczęściej znajduje się w nich jeden hipermarket spożywczy, kilka powierzchni średniej wielkości i od kilkunastu do kilkudziesięciu mniejszych sklepów. Z kolei w centrach miast lokalizują się galerie handlowe – eleganckie, nowoczesne obiekty skupiające wiele sklepów i punktów usługowych. Swoich klientów przyciągają także licznymi kawiarniami i restauracjami, a coraz częściej także centrami rozrywki. Nierzadko odbywają się w nich wystawy, pokazy, koncerty i tematyczne imprezy. To sprawia, że galerie handlowe są nie tylko atrakcyjnym miejscem zakupów, ale także miejscem spotkań i relaksu.
W pięciu największych miastach Polski na przestrzeni ostatnich lat powstały 22 galerie handlowe. Najwięcej jest ich oczywiście w Warszawie. Zaraz za nią plasuje się Wrocław. Galerie zróżnicowane są zarówno pod względem powierzchni handlowej, ilości butików i punktów usługowych, jak i samej architektury, za którą niektóre z nich otrzymują prestiżowe nagrody.
Warszawa
Arkadia. Jest największym centrum handlowym w Polsce. Na 287 000 m2 zgromadzonych jest prawie 230 lokali handlowych, z czego 199 stanowią sklepy i punkty usługowe, a pozostałą część zajmują restauracje i kawiarnie oraz multiplex Cinema City z piętnastoma salami projekcyjnymi. Centrum podzielone jest na kilka światów: Świat Mody, Świat Wielkich Zakupów, Świat Sportu, Rozrywki i Relaksu, Świat Zdrowia i Urody oraz Świat Smaków. Arkadia jest laureatem wielu prestiżowych nagród wyróżniających ją za niezwykłą architekturę. Pasaże na wzór ulic handlowych, fantazyjne wzory mozaik i naturalny kamień nadają wnętrzom Arkadii elegancji i wyjątkowego stylu.
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety. Zamów Gazetę PDF ![]() nr 12(80)2008 ![]() |