Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Stałe działy Gazety MSP >> Poradnik przedsiębiorcy >> MSP wkracza na rynek akcji >>

MSP wkracza na rynek akcji

Rynek NewConnect

W założeniach Giełdy Papierów Wartościowych, rynek NewConnect to platforma finansowania i obrotu dla młodych spółek o wysokim potencjale wzrostu. Intencją organizatora było stworzenie możliwości pozyskania kapitału i rozwoju małym innowacyjnym przedsięwzięciom. Z tej propozycji korzystają jednak nie tylko małe i młode firmy, ale także dojrzałe przedsiębiorstwa oraz podmioty z wielu różnych branż, nie kojarzonych zazwyczaj z duża innowacyjnością.
Można więc powiedzieć, że w praktyce jest to rynek dla wszystkich, którzy mają pomysł i determinację w dynamicznym rozwoju przedsiębiorstwa. Co ważne, rynek NewConnect jest alternatywnym systemem obrotu, nieregulowanym w sensie prawa unijnego. Ramy jego funkcjonowania określa organizator, czyli GPW. W praktyce oznacza to duże ułatwienia dla debiutujących spółek.

Czy trudno na nim zadebiutować?

Debiut na rynku NewConnect w większości przypadków nie jest skomplikowaną operacją. Przede wszystkim spółka musi mieć odpowiednią formę prawną, czyli być spółką akcyjną. Jej akcjonariusze muszą podjąć szereg decyzji (np. uchwałę o przekształceniu, o upublicznieniu spółki, o emisji nowej serii akcji, etc.), przygotować szereg dokumentów w tym najważniejszy – dokument dopuszczeniowy (tzw. Dokument Informacyjny), poddać badaniu audytora swoje finanse i wreszcie, poddać się ocenie samych inwestorów nabywających akcje. Pośród wymogów samej giełdy, należy także zwrócić uwagę na konieczność nieograniczonej zbywalności akcji i obligatoryjną współpracę z autoryzowanym Doradcą i Animatorem Rynku (lub tzw. Market Makerem).
Na NewConnect można zadebiutować na kilka sposobów – poprzez emisję akcji i zaoferowanie ich w trybie oferty prywatnej lub publicznej oraz poprzez sprzedaż przez dotychczasowych akcjonariuszy części swoich akcji. W przypadku najczęściej wykorzystywanej emisji akcji i ich oferowania nowym akcjonariuszom w trybie oferty prywatnej, przepisy ograniczają liczbę adresatów oferty nowej emisji do nie więcej niż 99 osób. W praktyce to wystarcza, a emisje prywatne cieszą się zainteresowaniem. Z kolei tryb oferty publicznej stawia przed debiutantem większe wymagania, stosowane są już bowiem regulacje ustawowe – takie same jak w przypadku dużej giełdy, a widocznym tego przykładem są wyższe wymagania w stosunku do dokumentu dopuszczeniowego. Wreszcie, spółka nie musi emitować nowych akcji. Wystarczy, że w obrocie znajdą się te sprzedane przez dotychczasowych akcjonariuszy. Na tle rynku są to jednak rzadkie przypadki. W praktyce oznacza to, iż spółka nie pozyskuje kapitału, a zatem jest to raczej chęć podzielenia się ryzykiem przez dotychczasowych właścicieli i chęć skorzystania z innych benefitów bycia spółką publiczną notowaną na rynku NewConnect.


Autor jest członkiem zarządu Tele-Polska Holding S.A., notowanej na rynku NewConnect i członkiem rad nadzorczych spółek publicznych Platinum Properties Group S.A., ProxyAd S.A. i debiutującej MagnifiCo S.A. Uczestniczył w przygotowaniach do debiutu i emisji akcji na rynku alternatywnym oraz podstawowym giełdy papierów wartościowych kilkunastu spółek. Jest aktywnym inwestorem, wspiera jako konsultant liczne przedsięwzięcia biznesowe.
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety.

Zamów Gazetę PDF koszyk



nr 9(101)2010


zamów koszyk

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum