Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Stałe działy Gazety MSP >> Poradnik przedsiębiorcy >> Rodzaje czynów nieuczciwej konkurencji >>

Rodzaje czynów nieuczciwej konkurencji

Rodzaje czynów nieuczciwej konkurencji pomiędzy przedsiębiorcami w rozumieniu ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji

Kontynuując problematykę nieuczciwej konkurencji, którą przybliżyłem w numerze grudniowym Gazety Małych Średnich Przedsiębiorstw(1), warto wskazać na poszczególne rodzaje czynów nieuczciwej konkurencji. Katalog tych czynów został wymieniony w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji z 16 kwietnia 1993 r. (Dz. U. z 2003 r., Nr 153, poz 1503 z późn. zm.), dalej także „ZNKU”. Ustawa ta zawiera także definicję czynu nieuczciwej konkurencji. Zgodnie z ZNKU są to te zachowania (działania bądź zaniechania) przedsiębiorcy, które są sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, pod warunkiem że zagrażają one lub naruszają interes innego przedsiębiorcy lub klienta. W kontekście właśnie tych przesłanek należy dokonywać oceny zachowań przedsiębiorców, jeżeli mamy podejrzenia, że dopuszczają się oni nieuczciwej konkurencji.
Oprócz definicji czynu nieuczciwej konkurencji, ZNKU wymienia przykładowy katalog tych czynów. Oznacza to, że każde zachowanie, które mieści się w powyższej definicji, nawet jeżeli nie zostało szczegółowo uregulowane w ZNKU, może zostać uznane za czyn nieuczciwej konkurencji.

Rodzaje czynów nieuczciwej konkurencji

Czyny nieuczciwej konkurencji mogą zostać popełnione w każdej sferze prowadzonej działalności gospodarczej. Jednak większość przedsiębiorców kojarzy je np. z podszywaniem się pod inny podmiot – czy to poprzez produkcję lub sprzedaż podróbek markowych towarów czy też poprzez stosowanie podobnych nazw w oznaczeniu przedsiębiorstw. Nie można ich jednak tak ograniczać. Czyny nieuczciwej konkurencji uregulowane w ZNKU dotyczą także innych sfer działalności gospodarczej. Szczegółowa regulacja poszczególnych czynów została zawarta w art. 5-17 ZNKU i są to:
  • wprowadzające w błąd oznaczenie przedsiębiorstwa (art. 5, 6 i 7 ZNKU);
  • fałszywe lub oszukańcze oznaczenie pochodzenia geograficznego, bądź wprowadzające w błąd oznaczenie, towarów albo usług (art. 8, 9 i 10 ZNKU);
  • naśladownictwo produktów, jeżeli może wprowadzić klientów w błąd co do tożsamości producenta lub produktu (art. 10 i 13 ZNKU);
  • naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa (art. 11 ZNKU);
  • nakłanianie do rozwiązania lub niewykonania umowy (art. 12 ZNKU);
  • pomawianie lub nieuczciwe zachwalanie (art. 14 ZNKU);
  • utrudnianie dostępu do rynku (art. 15 ZNKU);
  • przekupstwo osoby pełniącej funkcję publiczną (art. 15a ZNKU);
  • nieuczciwanieuczciwa lub zakazananieuczciwa lub nieuczciwa lub  reklamanieuczciwa lub  nieuczciwa lub   (art. 16 ZNKU);
  • organizowanie systemu sprzedaży lawinowej i prowadzenie sprzedaży premiowanej (art. 17a i 17c ZNKU).
Cześć z tych czynów (tj. wprowadzanie w błąd klientów co do oznaczenia przedsiębiorstwa, co do pochodzenia towarów, co do ich jakości i cech, naśladownictwo towarów) omówiłem w numerze grudniowym Gazety MSP, natomiast pozostałe (moim zdaniem najważniejsze z punktu widzenia przedsiębiorcy) postaram się przybliżyć w niniejszym artykule.

Naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa

ZNKU, jako czyn nieuczciwej konkurencji, kwalifikuje zachowanie, którego skutkiem jest naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa. Zgodnie z art. 11 ZNKU, za czyn nieuczciwej konkurencji uznaje się bowiem przekazanie, ujawnienie lub wykorzystanie cudzych informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa albo ich nabycie od osoby nieuprawnionej, jeśli zagraża lub narusza interes przedsiębiorcy.


Autor jest radcą prawnym w Kancelarii Law-Taxes.pl we Wrocławiu, www.law-taxes.pl


Źródło:
1.Mrzygłód M., „Nieuczciwa konkurencja – Wybrane aspekty prawne”, nr 12(104)2012
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety.

Zamów Gazetę PDF koszyk



nr 1(105)2011


zamów koszyk

Zobacz więcej na temat: nakłanianie do rozwiązania lub niewykonania umów | naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa | rodzaje czynów nieuczciwej konkurencji

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum