Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Stałe działy Gazety MSP >> Poradnik przedsiębiorcy >> Kurs na płynność >>

Kurs na płynność

Świadome i odpowiedzialne zarządzanie płynnością finansową w biznesie

Stabilna płynność finansowa jest jednym z podstawowych elementów stanowiących o niezakłóconym funkcjonowaniu firmy. Jednak o jej utrzymanie nie jest łatwo, zwłaszcza w momentach takich jak obecny – degresywnych dla rozwoju gospodarki. Kryzys i kłopoty jednych przedsiębiorców natychmiast przenoszą się na ich biznesowych partnerów. Wskaźnik tzw. moralności płatniczej polskich przedsiębiorstw pogarsza się drastycznie z miesiąca na miesiąc. Jak zatem nie dać się pociągnąć na dno nierzetelnym kontrahentom i samemu nie stać się jednym z nich?
Sposobów walki z zatorami finansowymi jest wiele, niektóre jednak cechuje wyjątkowo wysoka skuteczność. Wśród nich wyróżnić można przede wszystkim weryfikację przyszłych i obecnych kontrahentów, scoring oraz monitoring należności. Zaletą ich wszystkich jest także prewencyjność. Jak mówi stare porzekadło – lepiej zapobiegać niż leczyć. W przypadku zarządzania płynnością finansową firmy jest to jak najbardziej aktualna zasada.

Kto jest kim? Weryfikacja potencjalnych i obecnych kontrahentów

O swoim partnerze biznesowym zawsze warto wiedzieć jak najwięcej, jednak informacje o nim są szczególnie ważne, w momencie gdy planujemy rozpocząć współpracę oraz wówczas gdy pojawia się realne zagrożenie pogorszenia się polityki finansowej kooperanta.
Pierwszym ze sposobów „poznania” potencjalnego partnera jest sprawdzenie, czy nie figuruje on już jako dłużnik. Usługi tego typu oferowane są przez największych graczy rynku zarządzania wierzytelnościami. Wykorzystywane narzędzia pozwalają na błyskawiczne sprawdzenie danych teleadresowych obecnych lub przyszłych kontrahentów. Umożliwiają sprawdzenie ich kultury płatniczej i opinii, jaką cieszą się na rynku biznesowym. W jednej z naszych usług figuruje aż 170 tysięcy raportów gospodarczych. Bazy takie są stale rozbudowywane i systematycznie aktualizowane, tym samym stanowią pierwszy krok do zdobycia wiarygodnych informacji o partnerze biznesowym.
Kolejnym krokiem w budowaniu zdrowych i bezpiecznych relacji biznesowych jest podejmowanie współpracy z przedsiębiorcami, którzy mogą poświadczyć swoją wiarygodność odpowiednimi dokumentami, np. Europejskim Certyfikatem Wiarygodności Gospodarczej. Jest on obiektywnym potwierdzeniem solidności i terminowości firmy oraz spełniania przez nią najwyższych norm jakości usług. O tego typu rozwiązaniu warto pomyśleć także w przypadku własnej firmy – pozytywny obraz w oczach potencjalnych kontrahentów jest bowiem jednym z decydujących czynników mających wpływ na przewidywalny współudział w obrocie gospodarczym.
Innym sposobem weryfikacji nierzetelnych lub nieznanych nam do tej pory kontrahentów jest scoring. Niejednokrotnie polega on nie tylko na zebraniu i nadaniu wartości punktowych danym osobistym i majątkowym dotyczącym przedsiębiorcy, ale także na przeprowadzeniu przez firmę specjalizującą się w zarządzaniu wierzytelnościami wywiadu środowiskowego i wizji lokalnej (jawnej lub niejawnej). Polega na sprawdzeniu, czy firma w rzeczywistości istnieje i prowadzi swoją działalność. Tego typu działania prowadzimy na terenie całej Europy. Zdarza się bowiem, że działalność niektórych, zwłaszcza mniejszych, firm istnieje jedynie na papierze. Niekiedy – zazwyczaj dzieje się to w bardziej złożonych i skomplikowanych sytuacjach dotyczących dużych firm – można skorzystać z bardziej zaawansowanych usług detektywa, który przeprowadza wywiad detektywistyczny.

Monitoring należności, czyli ufaj, ale kontroluj

Kiedy już współpraca z partnerem biznesowym została nawiązana, warto stale pracować nad budowaniem i utrzymaniem dobrej, stabilnej i klarownej dla obu stron relacji. Jednym ze sposobów jest stosowanie pieczęci prewencyjnej. Jest ona umieszczana na wszystkich dokumentach sprzedaży, np. na rachunkach czy fakturach VAT. Dzięki temu dla kontrahentów od początku sprawa jest jasna – w razie nieuregulowania zobowiązań w ustalonym przez strony terminie, do działań mających na celu odzyskanie niezapłaconych należności przystąpi specjalizująca się w tym firma. Zastosowanie pieczęci jest także relatywnie niedrogim i łatwym we wdrożeniu narzędziem, które znacznie usprawnia egzekwowanie terminowej spłaty należności.
Jak pokazują dane, narzędziem o niezwykle dużej skuteczności służącej zarządzaniu cash flow jest monitoring. W bardzo dużym stopniu minimalizuje on opóźnienia płatnicze, a w konsekwencji pozwala zmniejszyć ryzyko zatorów płatniczych i odsuwa widmo niewypłacalności. :


Konsekwencje braku płynności finansowej

Widmo braku płynności finansowej w firmie zapewne spędza sen z powiek wielu przedsiębiorcom. I słusznie, konsekwencje tego stanu mogą być bowiem naprawdę poważne i znacznie utrudnić funkcjonowanie firmy.
Po pierwsze, w dość szybkim czasie można zostać dopisanym do list  Biur Informacji Gospodarczej. Za tym idą niedające się wycenić straty wizerunkowe i utrata wiarygodności w oczach kontrahentów oraz klientów. Kolejnym krokiem będzie upublicznienie długu na giełdzie wierzytelności. W skrajnych przypadkach poważne zatory finansowe mogą doprowadzić do składania przez partnerów firmy pozwów sądowych wobec niej. Wreszcie nawarstwiające się problemy związane z brakiem płynności mogą zaprowadzić nawet najlepiej funkcjonujące przedsiębiorstwo na skraj upadku i zmusić do ogłoszenia upadłości.

Bartosz Lewandowski
Casus Finanse
www.casus.com.pl


nr 12(128)2012


zamów koszyk

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum