Body leasing, Team leasing czy Managed services?
Leasing
Dobrany outsourcing jest nie tylko formą odciążenia pracowników i szansą na świeże podejście, ale pozwala także na widoczną redukcję kosztów. Jakie możliwości dostępne są na rynku?
Przy realizacji ważnych projektów pojawia się potrzeba okresowego wsparcia specjalistów z branży IT. Tradycyjne umowy okazują się wtedy drogie i ramowo sztywne. Outsourcing personalny oferuje możliwość elastycznego zatrudnienia, którego zaletą jest rentowność. Możliwa jest też współpraca z pojedynczymi konsultantami, czyli tzw. body leasing, ale gdy konieczny jest duży nakład pracy, także z całymi zespołami, czyli team leasing. Wynagrodzenie może być naliczane za godziny pracy lub projekt. Należy wtedy dokładnie określić swoje oczekiwania, mając na uwadze, że najmowani pracownicy wdrażani są z zewnątrz, tylko na chwilę. Ten rodzaj świadczonych usług IT zwykle sprawdza się przy realizacji mniejszych projektów, dla dużych, średnich, jak i mniejszych firm.
Ten krótki czas współpracy i fakt korzystania z zewnętrznych zasobów ludzkich sprawiają, że przedsiębiorcy obawiają się utraty panowania nad realizacją projektów i spadku zaufania do pracowników. Taki obrót sytuacji nie będzie miał miejsca przy dokładnym procesie selekcji dostawców tego typu usług. Outsourcing personalny to rozwiązanie dla firm, które potrzebują wsparcia zadaniowego i poszukują przy tym krótkofalowych rozwiązań.
Nową formą outsourcingu IT, która coraz silniej zyskuje na znaczeniu są usługi zarządzane (Managed Services, MS).
Według portalu Statista, do 2020 r. wydatki na nie przekroczą 229 bilionów dolarów w skali świata. O rosnącej popularności tego modelu świadczenia usług IT decyduje m.in. fakt, że mogą one całkowicie odciążyć firmowy zespół od wykonywania zadań związanych z danym projektem czy obszarem działania przedsiębiorstwa – klient widzi jedynie efekt końcowy, bez konieczności angażowania swoich pracowników w realizację prac. Jednocześnie, dedykowany przez usługodawcę zespół specjalistów na bieżąco informuje klienta o postępach w projekcie i zakończeniu jego poszczególnych etapów. Dla przykładu, wybrana przez nich grupa specjalistów, prowadzi monitoring firmowej sieci 24h na dobę. To w jej rękach leży zapobieganie problemom, wykrywanie awarii oraz ich naprawa, która nie ogranicza się jedynie do zdalnej pomocy, lecz w razie konieczności także fizycznej obecności. Po stronie usługodawcy, leży też zapewnienie bezpieczeństwa danych – ich szyfrowanie, archiwizacja, utrzymywanie serwerów i skrzynek pocztowych, czy współpraca z podwykonawcami.
Usługodawca ponosi pełną odpowiedzialność za powierzony mu projekt, a ryzyko biznesowe przedsiębiorcy spada. W takim przypadku konieczne jest pełne zaufanie wobec firmy zewnętrznej i stałe budowanie relacji – powierzamy przecież w obce ręce newralgiczne dane o naszej działalności.
Korzystanie z zasobów zewnętrznych jest nowoczesnym rozwiązaniem dla firm, które szukają sposobu na ograniczenie wydatków. Wybór modelu dostosowanego do potrzeb firmy może znacząco usprawnić jej funkcjonowanie i ograniczyć koszty płynące z dotychczas znanych rozwiązań.
Tomasz Tywoniuk
nr 12(159)2016 ![]() |