
Połknij swoją kapsułkę i dodaj swemu ciału energii oraz seksualnej witalności
Reklama a prawo farmaceutyczne
Przechodziłem obok jednej z aptek w centrum Warszawy i zdecydowałem się do niej zajrzeć. Skuszono mnie banerem reklamowym umieszczonym na witrynie, informującym o najtańszych produktach w stolicy oraz o 15-proc. rabacie na leki.
Jednak przy ladzie okazało się, że produkt, który chciałem zakupić nie jest objęty 15-proc. zniżką. Poza tym później dowiedziałem się, że w tej „najtańszej” aptece niestety... przepłaciłem.
To skłoniło mnie do przemyśleń oraz do przyglądania się wszelkiego rodzaju reklamie, która jest wprost wszechobecna. Co ciekawe, dzięki takim obserwacjom można dojść do takich czy innych wniosków, które producentom raczej nie przypadłyby do gustu.
Para-reklama
Krótko opisana sytuacja – zaczerpnięta z otaczającej nas rzeczywistości – nie jest wyjątkiem. Apteki zarabiają krocie posługując się wątpliwą w swej treści reklamą, a klienci na tym tracą. Problem jest jednak bardziej złożony i stosunkowo niebezpieczny. Nie dotyczy on bowiem wyłącznie cen, ale również faktu, że reklama jest przewodnikiem w asortymencie leków i parafarmaceutyków. Co więc z tym fantem zrobić?
W demokratycznym kraju – a takim jest Rzeczpospolita Polska (obojętnie III, IV bądź V) – praw przysłowiowego Kowalskiego strzeże państwo, stanowiąc różnorodne przepisy prawa, których celem jest ochrona przed nieuczciwą reklamą. Na przykład ustawa Prawo farmaceutyczne z 2001 r. zawiera rozdział IV, w którym określono, co mieści się pod pojęciem reklamy i jakie jej formy są zabronione. Otóż taka reklama miedzy innymi nie może wprowadzać w błąd.
W wyroku wydanym 14. września 2005 r. Sąd Apelacyjny w Poznaniu rozwiał wątpliwości dotyczące sformułowania :<reklama wprowadzająca w błąd>, wyjaśniając, że jest to każda reklama, która w jakikolwiek sposób – w tym także przez swoją formę – wprowadza lub może wprowadzić w błąd osoby, do których jest skierowana lub dociera i – która z powodu swojej zwodniczej natury – może wpłynąć na ich postępowanie gospodarcze lub którą, z tych powodów, szkodzi lub może szkodzić konkurentowi.
Ciągnąc dalej ten wątek – reklama, zgodnie z wyżej powołaną ustawą, powinna obiektywnie prezentować produkt leczniczy... oraz informować o jego racjonalnym stosowaniu. Nie może być również kierowana do dzieci. Ponadto – co należy podkreślić – reklama nie może polegać na oferowaniu lub obiecywaniu jakichkolwiek pośrednich lub bezpośrednich korzyści z tytułu nabycia farmaceutyka lub parafarmaceutyka.
Autor jest prawnikiem
w kancelarii „Rachelski i Wspólnicy Kancelaria Prawnicza”
Spółka komandytowa
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety. Zamów Gazetę PDF ![]() nr 5(74)2008 ![]() |