Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Stałe działy Gazety MSP >> Poradnik przedsiębiorcy >> Optymalizacja zarządzania majątkiem przedsiębiorstwa >>

Optymalizacja zarządzania majątkiem przedsiębiorstwa

Optymalizacja podatkowa w MSP, część 10.

Analogicznie jak w przypadku źródeł finansowania przedsiębiorstwa, przedmiotem optymalizacji może być również majątek firmy. W ujęciu formalnym źródła finansowania prezentują pasywa przedsiębiorstwa, natomiast majątek odzwierciedlony jest w aktywach.

W uproszczeniu można zatem mówić, iż optymalizacja źródeł finansowania to optymalizacja pasywów, podczas gdy optymalizacją majątku jest optymalizacja aktywów. Niewątpliwie stwierdzenie o optymalizacji pasywów lub aktywów jest pewnym uproszczeniem, gdyż bilans zawsze wskazuje stan przedsiębiorstwa na określony dzień (ujęcie zasobowe), podczas gdy rozliczenia podatkowe następują dynamicznie (ujęcie przepływowe), niemniej jednak oparcie się na konstrukcji tego sprawozdania finansowego ułatwia wskazanie obszarów optymalizacji i ich konsekwencji.

Struktura aktywów

Ustawa o rachunkowości wskazuje podmioty, które zobowiązane są do prowadzenia ewidencji zgodnie z jej zasadami. W odniesieniu do przedsiębiorców będą to wszystkie spółki kapitałowe prawa handlowego i spółka komandytowa, a ponadto osoby fizyczne i ich spółki cywilne, jawne oraz partnerskie, w sytuacji gdy roczna kwota przychodów przekroczy równowartość 800 tys. euro. W takim przypadku podmioty te zobowiązane są do sporządzania rocznych sprawozdań finansowych, których jednym z elementów jest bilans prezentujący w aktywach stan majątku firmy. Wszystkie inne podmioty, które nie prowadzą ksiąg rachunkowych, mają obowiązek prowadzenia ewidencji wyłącznie dla celów podatkowych. Najczęstszą jej formą jest podatkowa księga przychodów i rozchodów oraz ewidencje szczegółowe (środków trwałych, zatrudnienia itp.).

Niezależnie od formy prowadzonej ewidencji, każdy przedsiębiorca może sporządzić zestawienie swojego majątku, czyli uproszczony bilans (aktywa). Może on mieć następującą formę.


Wyszczególnienie

A.

Środki trwałe, w tym:

1.

Wartości niematerialne i prawne

2.

Nieruchomości

3.

Środki transportu

4.

Maszyny i urządzenia

5.

Inwestycje długoterminowe



B.

Aktywa obrotowe, w tym:

1.

Zapasy i materiały

2.

Towary

3.

Produkty

4.

Należności

5.

Inwestycje krótkoterminowe, w tym:

-

Środki pieniężne

 

Każdy ze wskazanych elementów może być przedmiotem optymalizacji podatkowej w obszarze nabycia (powstania), użytkowania lub zbycia (wygaśnięcia) danego prawa lub rzeczy w przedsiębiorstwie.

Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety.

Zamów Gazetę PDF koszyk



nr 9(77)2008


zamów koszyk

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum