Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Stałe działy Gazety MSP >> Transport i motoryzacja >> Zarabiaj gdzie się da >>

Zarabiaj gdzie się da

Samochody dostawcze

Właściciel firmy, który decyduje się na zakup (lub wzięcie w leasing) samochodu do firmy, często bierze pod uwagę tylko te modele, które uprawniają go do pełnego odliczenia VAT-u oraz odliczenia podatku VAT zawartego w cenie kupowanego paliwa.

O wyborze auta dostawczego decydują przede wszystkim dwa czynniki – jego przeznaczenie oraz koszty nabycia i późniejszej eksploatacji, w której niebagatelną rolę odgrywają aspekty fiskalne, związane z uregulowaniami obowiązującej ustawy o podatku VAT.

O ile pierwszy czynnik jest w pełni zrozumiały (im więcej towarów musimy przewieźć, tym większe auto będzie nam potrzebne), to już koszty nabycia, w tym głównie możliwość odliczenia podatku VAT, często mogą przesłonić nam faktyczne potrzeby, jakie wiążemy z posiadanym autem dostawczym.

Na polskim rynku nowych aut jest obecnie (stan na listopad 2007 r.) nieco ponad 60 modeli różnych marek, przy nabyciu których przysługuje prawo do odliczania pełnego VAT-u. Są to auta, które powinny zaspokoić bardzo różnorodne potrzeby przedsiębiorców – od małych samochodów, po duże dostawczaki, zdolne przewieźć ogromną ilość towaru.

VAN-y – malutkie dostawczaki

To tak naprawdę typowe samochody osobowe (nie mają w większości przypadków nic wspólnego z popularnym segmentem vanów czy minivanów), przystosowane jedynie do transportu towaru, a jednocześnie do przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Owo przystosowanie polega na usunięciu drugiego rzędu siedzeń, przez co modele stają się pojazdami dwuosobowymi (Honda FR-V trzyosobowa) oraz zamontowaniu trwałej przegrody, najczęściej w postaci popularnej kratki pomiędzy częścią pasażerską a ładunkową.

Wśród dostępnych na polskim rynku modeli tego typu, najwięcej wywodzi się z segmentu małych aut: Fiat Panda, Hyundai Getz, Opel Corsa, Renault Clio, Skoda Fabia czy Ford Fusion. Jednak nie brakuje i takich, które przynależą do innych klas:

  • klasa minivanów: Honda FR-V, Kia Carnival czy Skoda Roomster,
  • klasa średnia niższa: Peugeot 307, Skoda Octavia Scout, Kia cee’d,
  • klasa SUV-ów: Kia Sorento.
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety.

Zamów Gazetę PDF koszyk



nr 12(69)2007


zamów koszyk

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum