Fakty i mity na temat podpisu elektronicznego
Czyli co przedsiębiorca o bezpiecznym podpisie elektronicznym wiedzieć powinien
Dynamiczny rozwój elektroniki i powszechna informatyzacja mają ogromny wpływ na nasze życie. Co więcej, nie wystarczy, że te zmiany akceptujemy. Niemal na każdym kroku jesteśmy bowiem zobligowani do ich stosowania – czy to nam się podoba czy nie. Jedną z płaszczyzn, na której informatyzacja odcisnęła ślad, jest bankowość i administracja publiczna.
Na temat podpisu elektronicznego krąży wiele opinii. Z pewnością równie łatwo znajdziemy absolutnych zwolenników, jak i przeciwników e-podpisu. Do grupy osób, które chwalą zalety podpisu elektronicznego należą m.in. ludzie biznesu, którzy od dawna korzystają z dobrodziejstw usługi.
Mit – mało centrów certyfikacji
Obecnie na rynku działa już kilka podmiotów, które oferują bezpieczny podpis elektroniczny, np. Sigillum (Polskie Centrum Certyfikacji Elektronicznej), Krajowa Izba Rozliczeniowa oraz Unizeto (CERTUM – Powszechne Centrum Certyfikacji).
Mit – Handel podpisami
Nie jest prawdą, że podmioty upoważnione do wydawania podpisów sprzedają gotowe podpisy. Sprzedawane są certyfikaty kwalifikowane, wraz z kartą i innymi niezbędnymi elementami. Pamiętajmy, że za każdym razem składany jest inny podpis elektroniczny.
MIT – Za drogo
Średnia cena zestawu do składania podpisu elektronicznego, w którego skład wchodzi certyfikat ważny rok (cena zależy zwykle od okresu ważności), kosztuje ok. 280-300 zł netto. Aktualizacje mają być odpowiednio tańsze – ok. 100 zł.
MIT – Trudno dostępne
Certyfikaty kwalifikowane są dostępne w rozbudowanej liczbie punktów (także partnerskich) oraz w sklepach internetowych. Wydanie certyfikatu, wraz z załatwienie wszelkich formalności, trwa średnio 20 minut.
MIT – Mała liczba zastosowań
Certyfikat kwalifikowany ma zastosowanie zarówno w działalności gospodarczej, jak również w życiu prywatnym. Każdy dokument tradycyjny, którego wartość potwierdza podpis własnoręczny, może być zastąpiony e-podpisem weryfikowanym w oparciu o kwalifikowany certyfikat.
Zastosowanie certyfikatów kwalifikowanych:
- bankowość elektroniczna,
- faktury VAT,
- dane do Generalnego Inspektora Informacji Finansowej,
- aukcje elektroniczne,
- elektroniczna Legitymacja Studencka,
- elektroniczna dokumentacja medyczna,
- Krajowy Rejestr Sądowy,
- wnioski do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych,
- deklaracje podatkowe,
- komunikacja z ZUS-em,
- komunikacja z urzędami administracji publicznej.
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety. Zamów Gazetę PDF ![]() nr 5(85)2009 ![]() Zobacz więcej na temat: podpis elektroniczny | unizeto |