Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Stałe działy Gazety MSP >> Finanse >> Gdy brakuje dyscypliny... >>

Gdy brakuje dyscypliny...

Elektroniczny windykator

Dożyliśmy czasów, kiedy każdy każdemu siedzi w kieszeni. Nierozliczone faktury piętrzą się, zatory płatnicze rosną, księgowość traci nerwy, wszyscy myślą, że to już koniec. Ekonomiści ostrzegają, że najgorszą rzeczą w takiej sytuacji jest brak działania w oczekiwaniu, że klient zapłaci.

Kiedy pojawiają się zatory płatnicze, menedżerowie zaczynają poszukiwać sposobów na usprawnienie zarządzania windykacją długów. Przedsiębiorca ma do dyspozycji szereg sposobów działania, między innymi: rozmowy telefoniczne, monitowanie, zerwanie kontaktów handlowych i w ostateczności wytoczenie sprawy sądowej dłużnikowi lub odsprzedanie wierzytelności.

Zarządzanie długami jest proste, jednak tylko w przypadku firmy małej mającej kilku kontrahentów. W takiej organizacji osoba odpowiedzialna za windykację lub sam przedsiębiorca może cały ten proces objąć pamięcią i kontrolować.

W gąszczu dat

Sytuacja komplikuje się w organizacjach obsługujących wielu kontrahentów. Proces windykacji w takich firmach to prawdziwy gąszcz dat, kwot należności, wielu umów i zdarzeń związanych z windykacją, które w równej mierze są ważne dla powodzenia całego postępowania.

Duża złożoność takiego procesu powoduje znaczy wzrost kosztów jego obsługi. W takim przypadku może nas ocalić wyłącznie dobrze zaprojektowane i wdrożone rozwiązanie informatyczne.

Windykacja w księgowości

System wspierający windykację musi być częścią składową programu księgowego, a jego mechanizm powinien być zaprojektowany tak, aby sprostać rosnącym potrzebom.

Z punktu widzenia zarządzania przedsiębiorstwem bardzo ważnym elementem, na który należy zwrócić uwagę wybierając system, jest dostępność danych o windykacji. Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest instalacja zintegrowanego rozwiązania informatycznego, którym funkcjonalność windykacyjna stanowi część modułu księgowego. Zaletą takiego umiejscowienia oprogramowania jest możliwość przekazania kompetencji windykacyjnych samodzielnemu pracownikowi lub pozostawienie ich w gestii księgowości.

Integracja wszystkich danych w systemie zarządzania pozwala na automatyczne przekazywanie istotnych informacji o zadłużeniu klientów do aplikacji CRM, modułów magazynowych i analitycznych.

Bardzo ważną cechą oprogramowania windykacyjnego jest możliwość dostosowania go do zmieniających się potrzeb organizacji. Polityka windykacyjna ewoluuje wraz ze wzrostem firmy oraz formalizowaniem obowiązujących w niej procedur. Dobre oprogramowanie powinno być na tyle elastyczne, aby uwzględniać wzrost i umożliwić w razie potrzeby wprowadzenie wewnętrznych norm jakościowych.

Równie ważną zmienną jest możliwość działania oprogramowania windykacyjnego w wielooddziałowej konfiguracji i analizy firmy w rozbiciu na podmioty.

Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety.

Zamów Gazetę PDF koszyk



nr 11(79)2008


zamów koszyk

Zobacz więcej na temat: windykacja | elektroniczny windykator

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum