Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Stałe działy Gazety MSP >> Akademia MSP >> Plan doskonały >>

Plan doskonały

Rola dyrektora finansowego w zarządzaniu płynnością w firmie

Utrzymanie płynności w firmie jest zawsze jednym z ważniejszych wyzwań stojących przed dyrektorami finansowymi firm. Nabiera ono jednak szczególnego znaczenia w czasach spadku koniunktury gospodarczej.

Jedna z powszechniejszych metod wyceny przedsiębiorstw – tak zwana metoda zdyskontowanych przepływów pieniężnych (DCF) – mówi, że firma warta jest tyle, ile jej zdolność do generowania gotówki. Analitycy finansowi wyceniając spółki tworzą złożone modele finansowe i korzystają ze skomplikowanych teorii finansów, m.in. służącymi do wyceny kosztu kapitału.
Poniżej przedstawiłem prosty przykład, który przedstawia jakie znaczenie dla funkcjonowania firmy, a przede wszystkim poprawy płynności, ma rola dyrektora finansowego wspieranego przez kontrolera.

Kiedy zaczynają się kłopoty z płynnością...

Na początek przyjrzyjmy się globalnemu rachunkowi wyników firmy. W przykładzie (tab. 1.) dla uproszczenia pominięto kwestie podatku dochodowego (zakładamy, że firma przynosi straty już od jakiegoś czasu), zostało także przyjęte, że firma nie finansuje się u dostawców (czyli płaci swoje zobowiązania natychmiast).

Spółka generuje stratę księgową i minimalny zysk „gotówkowy” (amortyzacja jest kosztem księgowym, ale nie wydatkiem gotówkowym) na poziomie ok. 4 tys. zł miesięcznie. Ponadto spółka boryka się z tradycyjnymi już problemami wydłużania płatności przez odbiorców, koniecznością kupowania surowców „na zapas” zaspokajając blisko miesięczne zapotrzebowanie na surowce „z góry”.
Wszystko to powoduje, że spółka nie ma środków na rozwój, a kiedy nadszedł kryzys finansowy i związane z nim rygorystyczne podejście banków do udzielania kredytów, firma stanęła przed widmem nie przedłużenia przez bank umowy kredytu obrotowego. Praktycznie spowodowało to konieczność uzyskania przez spółkę ok. 500 tys. zł gotówki na spłatę zobowiązań wobec banku. Zarząd firmy widział szansę we wzroście sprzedaży i pozyskał nowy kontrakt na sprzedaż produktu B za kwotę 50 tys. miesięcznie. Niestety w związku z problemami z płynnością nie jest w stanie zakupić niezbędnych surowców do realizacji zlecenia – tym bardziej, że bank, przy obecnej sytuacji przedsiębiorstwa, kategorycznie odmówił zwiększenia kredytu obrotowego. Jednocześnie poinformował o możliwości jego wypowiedzenia, w przypadku braku poprawy sytuacji finansowej firmy.

Spółce na pomoc – rola dyrektora finansowego

Stojąc przed taką perspektywą firma zdecydowała się na outsourcing profesjonalnych usług z zakresu doradztwa finansowego w postaci dyrektora finansowego w outsourcingu. Dla firmy outsourcing był efektywniejszych budżetowo rozwiązaniem niż zatrudnianie dyrektora finansowego na etat bezpośrednio w spółce. Celem CFO (Chief Financial Oficer) jest zaproponowanie i wdrożenie zmian pozwalających odzyskać spółce płynność finansową. Pierwsze zadanie postawione przed specjalistą to analiza, jakie są możliwości pozyskania finansowania krótkoterminowego, które pozwoliłoby na wzrost sprzedaży. W toku rozmów okazało się, iż zarząd spodziewał się, że specjalista pomoże znaleźć finansowanie krótkoterminowe, które pozwoli zrealizować zwiększony kontrakt na sprzedaż produktu B. Jednak krótkoterminowa pożyczka na zakup surowców nie rozwiązywałaby problemów strukturalnych firmy. Specjalista postanowił przeanalizować, czy sama spółka nie posiada ukrytych rezerw, które w wyniku restrukturyzacji można uwolnić.

Autor: Partner w Centrum Doradztwa Biznesowego Sp. z o.o., rrogala@cdb.pl

Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety.

Zamów Gazetę PDF koszyk



nr 11(91)2009


zamów koszyk

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum