Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Stałe działy Gazety MSP >> Akademia MSP >> Kalendarzowy plan finansowy >>

Kalendarzowy plan finansowy

Kalendarzowy plan finansowy jako element zarządzania finansami firmy

Osoby zarządzające finansami przedsiębiorstw z sektora MSP często niesłusznie uważają, że poszczególne rozwiązania są domeną wyłącznie dużych korporacji. Jednym z takich operacyjnych narzędzi jest finansowy plan kalendarzowy, który w znaczący sposób poprawia efektywność zarządzania finansami. Przy niewielkim nakładzie pracy i – co ważniejsze dla MSP – kosztów, upraszcza kontrolę nad finansami firmy.
Główne założenia dotyczące opracowania planu są niezwykle proste i wykonalne nawet przy niskich nakładach finansowych. Przede wszystkim plan powinien zostać opracowany w miesięcznym horyzoncie czasowym – tworzenie dokumentu na kolejny miesiąc powinno się rozpocząć jeszcze w bieżącym. Za główne źródła powinny posłużyć faktury, ustalenia z bankami, umowy oraz harmonogram spłaty i zaciągnięcia kredytów, spłaty podatków oraz wypłaty wynagrodzeń. Niezwykle ważne jest to, aby zwrócić uwagę na datę ich księgowania, gdyż od tego zależy do jakiego miesiąca, a więc i cyklu rozliczeniowego zostaną przypisane konkretne dane. Opracowanie samego planu należy rozpocząć od podziału wpływów i wydatków na trzy główne kategorie:
  • Operacyjne – przychody i wydatki związane z działalnością operacyjną. Obejmuje ona głównie przepływy środków związane z bieżącym funkcjonowaniem przedsiębiorstwa, a więc codzienną sprzedaż i zakup dóbr oraz usług, czy wydatki administracyjne.

  • Inwestycyjne – przychody i wydatki związane z działalnością inwestycyjną. Do tej grupy należą przychody i wydatki związane z rozwojem przedsiębiorstwa, takie jak zakup maszyn i urządzeń, większych partii towaru czy inwestycje finansowe, a także wpływy z działalności inwestycyjnej.

  • Finansowe – najmniejsza i występująca zależnie od sytuacji grupa obejmuje działalność finansową, w tym zaciąganie i spłatę kredytów. Należy jednak zaznaczyć, że odsetki od kredytów zaliczane są do działalności operacyjnej.

Plan finansowy pozwala z dużą dozą prawdopodobieństwa poznać dokładny stan finansów przedsiębiorstwa. Jeśli został sporządzony wystarczająco dokładnie, a wszystkie dostępne dane poddano analizie, można także poznać stan środków spółki na kolejny miesiąc czy okres rozliczeniowy. Stopień wiarygodności planu finansowego jest bardzo wysoki – wynosi ok. 90-95 proc. Procentowa wysokość prawdopodobieństwa jest związana z faktem, iż w polskim biznesie tradycyjny termin płatności wynosi 30-45 dni. Oznacza to, iż szacunki na jakich opiera się plan finansowy oparte są na rzeczywistych, a nie prognozowanych płatnościach i fakturach.


Autor: Ekspert Growth Business Management
www.krasulenko.bblog.pl

Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety.

Zamów Gazetę PDF koszyk



nr 5(97)2010


zamów koszyk

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum