Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Stałe działy Gazety MSP >> Akademia MSP >> Z premią czy bez premii >>

Z premią czy bez premii

Koszt kapitału własnego w przedsiębiorstwie

Koszt kapitału własnego przedsiębiorstwa to według najprostszej definicji rentowność netto oczekiwana przez właściciela firmy lub inwestora. Można go również zdefiniować jako wartość utraconych korzyści, które inwestor mógłby uzyskać, angażując swoje środki w alternatywne przedsięwzięcia na rynku kapitałowym.

Oczekiwana przez właściciela rentowność kapitałów własnych wynika z możliwej do osiągnięcia rentowności z inwestycji oraz premii za ryzyko zaangażowania własnego kapitału w dane przedsięwzięcie. Jeśli mówimy o inwestycjach pozbawionych ryzyka, to są to przede wszystkim inwestycje w papiery wartościowe gwarantowane przez skarb państwa – bony skarbowe czy długoterminowe obligacje skarbu państwa. Racjonalny inwestor powinien kalkulować możliwość ulokowania własnych środków pieniężnych na podstawie tych właśnie parametrów.

W toku wieloletnich studiów, związanych z poszukiwaniem możliwości praktycznego oszacowania kosztu kapitału własnego przedsiębiorstwa, wypracowano wiele metod interpretacji tego wskaźnika. Do najważniejszych należą:

  • model wyceny aktywów kapitałowych – model równowagi rynku kapitałowego (ang. Capital Asset Pricing Model – CAPM),

  • model arbitrażu cenowego (ang. Arbitrage Pricing Model – APM),

  • technika składania,

  • model stałego wzrostu dywidendy.


Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety.

Zamów Gazetę PDF koszyk



nr 5(62)2007


zamów koszyk

Zobacz więcej na temat: zarządzanie | rentowność | rachunkowość | kapitał | analiza finansowa

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum