Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Stałe działy Gazety MSP >> Programy pomocowe >> Ucieczka do przodu >>

Ucieczka do przodu

Rozwój eksportu podczas kryzysu, przy wykorzystaniu środków unijnych

Podczas Wielkiego Kryzysu, średniej wielkości firma, zajmująca się do niedawna produkcją systemów pomiaru czasu pracy, wag, a nawet krajalnic do mięsa i tylko w niewielkim zakresie kart perforowanych, zrezygnowała z powszechnego wówczas cięcia kosztów poprzez zwolnienia i postawiła sobie za cel utrzymanie pełnego zatrudnienia.

Wobec kurczącego się rodzimego rynku, jedynym wyjściem jego realizacji pozostawała ekspansja za granicę. Taka strategia okazała się strzałem w dziesiątkę. Kiedy kryzys się skończył, IBM, bo o tę firmę chodzi, miał już ugruntowaną pozycję na rynkach międzynarodowych, co pozwoliło mu w krótkim czasie (po zakończeniu II wojny światowej), stać się jedną z największych, a zarazem najbardziej rentownych firm na świecie. Obecnie polscy przedsiębiorcy stoją przed bardzo podobnym wyborem. Z jednej strony konkurencja na rynku krajowym zaostrza się, co wymusza stałe obniżanie kosztów – często kosztem pracowników. Z drugiej strony jednak, kryzys stworzył wyjątkowo korzystną sytuację. Omijając w zasadzie Polskę, dotknął szczególnie mocno inne kraje, znacznie osłabiając przedsiębiorstwa działające na ich terenie. Dzięki temu bariery wejścia na rynki zagraniczne obniżyły się. Biorąc pod uwagę oba te fakty, eksport wydaje się naturalnym wyborem dla znacznej części przedsiębiorców – szczególnie, że istnieje aktualnie możliwość uzyskania wsparcia w ramach funduszy unijnych na jego rozwój.

Paszport do eksportu

Dokładnie chodzi o Działanie 6.1 „Paszport do eksportu” w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, które ma na celu rozwój i wzmocnienie pozycji polskiej gospodarki, poprzez promocję Polski, jako atrakcyjnego partnera gospodarczego i miejsca nawiązywania wartościowych kontaktów handlowych. Bezpośrednim efektem ma być zwiększenie wielkości eksportu oraz liczby przedsiębiorców prowadzących działalność eksportową. Ważnym zadaniem jest również zwiększenie rozpoznawalności polskich marek handlowych i firmowych na rynkach zagranicznych.

Kontakt z ekspertem:
kamil.gruner@talento.pl
www.talento.pl
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety.

Zamów Gazetę PDF koszyk



nr 3(95)2010


zamów koszyk

Zobacz więcej na temat: działanie 6.1 | paszport do eksportu | talento

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum