Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Stałe działy Gazety MSP >> Programy pomocowe >> Gra w kolory, czyli odcienie tęczy >>

Gra w kolory, czyli odcienie tęczy

Kolorowy zawrót głowy, czyli FIDIC po polsku

Z postępującą transformacją ustrojową od 1990 r. ubiegłego stulecia Polska, jako kraj ciągle rozwijający się, a także starający się wkroczyć do strefy Euro, od ponad 20 lat musiał nauczyć się adaptować zachodnioeuropejskie wzorce i modele inwestycyjne. W tym przypadku chodzi o model procedur inżynieryjno-zarządczych FIDIC, związanych z realizacją przedsięwzięć inwestycyjnych.
Wymagania proceduralne Unii Europejskiej wymusiły na władzach Polski absorbowanie tychże procedur FIDIC w odniesieniu do największych inwestycji – począwszy od funduszy przedakcesyjnych, takich jak np. ISPA czy PHARE. Był to niejako wymóg Banku Światowego i Unii Europejskiej  w celu przystosowania administracji publicznej w Polsce do nowego modelu realizacji inwestycji budowlanych, z porządkiem zasad i procedur opracowanych po II Wojnie Światowej w Europie Zachodniej. Do wyboru, do koloru Zamawiający miał zatem pełną paletę możliwych do wyboru kolorów procedur i warunków kontraktowych FIDIC.

Czym jest FIDIC?

To zbiór procedur i warunków opisujących przebieg inwestycji budowlanych opartych na wzajemnych obowiązkach i relacjach Zamawiającego – jako Inwestora i Wykonawcy – jako realizującego budowę oraz Inżyniera Kontraktu – jako administratora tejże budowy. Jest to także elementarz wzoru umowy dla Zamawiającego, będącego często także głównym inwestorem i jego kontraktowego partnera – patrz Wykonawcy. Powyższe procedury kontraktowe FIDIC zostały wydane i rozpowszechnione przez organizację FIDIC (Federation Internationale des Ingenieurs Conseils), czyli Międzynarodową Federację Inżynierów-Konsultantów w latach 60 ubiegłego stulecia. Na naszym rodzimym gruncie zasady FIDIC stara się promować i reprezentować akredytowana przez FIDIC organizacja SIDIR (Stowarzyszenie Inżynierów Doradców i Rzeczoznawców) z siedzibą w Warszawie. Po licznych modyfikacjach dopiero w 1999 r. FIDIC opublikował ostateczną wersję warunków kontraktowych dla poszczególnych typów zadań inwestycyjnych(1).

Czerwony Smok, czyli RED FIDIC

Pierwszym z rodzajów warunków kontraktowych jest wzór Czerwonej Książki (Red Fidic), gdzie szczegółowo opisane są obowiązki Inwestora jako Zamawiającego oraz Wykonawcy przedmiotu inwestycji. Sam model warunków kontraktowych przeznaczony jest pod inwestycje typu roboty budowlano-montażowe, zarówno liniowe, jak i kubaturowe. Pojawia się tam także Inżynier Kontraktu, jako Instytucja wynajęta przez Zamawiającego do kompleksowego nadzoru nad powierzoną inwestycją przez Zamawiającego. Należy wskazać, że procedury kontraktowe oparte są na warunkach Zamawiającego – patrz Zamawiający posiada kompleksową dokumentację techniczną wraz z pozwoleniami na budowę. Wykonawca podpisując umowę otrzymuje w pakiecie komplet dokumentacji, w tym projekt wykonawczy oraz prawo do dysponowania nieruchomością na czas budowy. Zwykle w tym przypadku jest to ułatwienie dla Wykonawcy, gdzie otrzymuje wprost instrukcje techniczne z projektu budowlanego, jak ma wyglądać realizacja inwestycji, w tym końcowa inwestycja. Należy podkreślić także wybór materiałów oraz technologię, która na etapie prac projektowych wybierana jest przez Inwestora jako Zamawiającego. Wszelkie nieścisłości oraz trudności w realizacji takiego kontraktu na podstawie otrzymanego od Zamawiającego Projektu Wykonawca realizuje w oparciu o konkretne decyzje (patrz polecenia Inżyniera Kontraktu, każdorazowo zatwierdzane przez Zmawiającego).

Autor: Ekspert ds. UE
Właściciel Euro Business Group


Źródło:
FIDIC, Warunki Kontraktowe dla Budownictwa, Lausanne, FIDIC, 1999.
Stanowisko MRR jako Instytucji Zarządzającej w sprawie stosowania Warunków Kontraktowych FIDIC oraz niektórych  klauzul umownych w projektach finansowanych ze środków Funduszu Spójności  oraz Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety.

Zamów Gazetę PDF koszyk



nr 8(100)2010


zamów koszyk

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum