Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Stałe działy Gazety MSP >> Programy pomocowe >> Twoja firma na bilbordzie >>

Twoja firma na bilbordzie

Promowanie projektów finansowanych z funduszy strukturalnych

Unia Europejska jest związkiem stowarzyszonych 27 państw Europy, współpracujących według określonych zasad demokratycznych, rynkowych i partnerskiej solidarności. Głównym zadaniem tej organizacji jest zmniejszenie dysproporcji rozwojowych między poszczególnymi państwami, przy zachowaniu tożsamości i odrębności narodowej.

Możliwe jest to poprzez wzajemne wspieranie inicjatyw gospodarczych, ekonomicznych i finansowych sprzyjających rozwojowi cywilizacyjnemu danego kraju. Najczęściej wyraża się to m.in. w wyniku tworzenia projektów inwestycyjnych polegających na zakupie maszyn, urządzeń i nowych technologii, a także projektów związanych z podniesieniem kwalifikacji zawodowych pracowników poszczególnych przedsiębiorstw. Wdrożenie tak istotnych projektów z punktu widzenia regionu jest możliwe dzięki przyznanym poszczególnym krajom członkowskim funduszom Unii Europejskiej. Do funduszy tych na lata 2007-2013 należą: Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR), Europejski Fundusz Społeczny (EFS) i Fundusz Spójności (FS). W ramach tych funduszy w poszczególnych państwach członkowskich są tworzone Programy Operacyjne (PO), które określają cele, wymagania i kryteria jako niezbędne do opracowywania projektów i składania odpowiednich wniosków o ich dofinansowanie. Odpowiednio opracowane umożliwiają pozyskiwanie ww. funduszy unijnych w ramach sporządzonych projektów. Poprzez ich zrealizowanie można uzyskać zamierzony skutek w postaci unowocześnienia regionu (poprzez wzrost produktu krajowego brutto w stosunku do średniej europejskiej, poprawę ochrony środowiska, podniesienie jakości życia społeczności lokalnej itp.).

Aby osiągnąć zamierzone cele, należy po wnikliwym zapoznaniu się z PO i Szczegółowym Opisem Priorytetów (SOP) przygotować wniosek aplikacyjny wraz z załącznikami i złożyć go do odpowiedniej instytucji, która bezpośrednio zajmuje się rozdysponowaniem tych środków w skali województwa. W trakcie przygotowywania projektu nieodłącznym elementem, z punktu widzenia przyszłej realizacji, jest promocja tego projektu. Promocja ma charakter krótkookresowy i dotyczyć może wyłącznie realizowanego projektu. Nie można wykorzystywać promocji projektu do innych celów i opisywać temat niezwiązany bezpośrednio z projektem. Wymagania i kryteria w tym zakresie są jasno określone, bowiem istotnym celem przedsięwzięcia w projekcie jest także promocja Unii Europejskiej jako organizacji, która sprzyja rozwojowi społeczeństwa obywatelskiego w zgodzie z narodową odrębnością i poszanowaniem dla jednostki ludzkiej. Wymagania odnośnie promocji Unii Europejskiej są określone w PO i SOP, co przyczynia się do zrozumienia również istoty promocji projektu unijnego, a także ułatwia jej zastosowanie w praktyce podczas jego realizacji. Zasady promowania projektów są jednakowe dla wszystkich beneficjentów, którzy chcą pozyskać środki finansowe pochodzące z funduszy strukturalnych. Są one również jednakowe z punktu widzenia funduszy, z których chcemy pozyskać środki finansowe t.j.: z EFRR lub EFS. Różnią ich tylko logotypy oraz wybór projektu przez beneficjenta, o jakim on będzie charakterze. Czy będzie on miał charakter inwestycyjny czy społeczny. Promocja bowiem składa się z kilku elementów i może wyrażać się w różnych formach. Przede wszystkim dotyczy to m.in. różnego rodzaju publikacji: na przykład broszur, ulotek informacyjnych, bilbordów, artykułów w gazetach regionalnych i ogólnopolskich, przygotowanie i prowadzenie odpowiedniej strony intertnetowej dotyczącej projektu, przygotowanie konferencji prasowych, filmów video, ogłoszeń prasowych, materiałów szkoleniowych i multimedialnych, plakatów, wniosków aplikacyjnych, certyfikatów itp. Przygotowanie poszczególnych form promocyjnych ma związek z odpowiednim finansowaniem i posiadaniem określonych środków finansowych dla tego typu przedsięwzięć. Pamiętajmy jednak, że jest to możliwe wówczas, gdy budżet na ten cel zostanie dokładnie określony w trakcie tworzenia i przygotowywania do realizacji projektu. Ma to duże znaczenie, zawsze bowiem możemy promować projekt, ale lepiej jest go promować w taki sposób, gdy możemy częściowo odzyskać środki finansowe jako wydatki kwalifikowane w ramach projektu. Inaczej mówiąc, zanim przystąpimy do przygotowania projektu, musimy między innymi wiedzieć o tym w jakiej skali (zakresie) chcemy promować nasze przedsięwzięcie. Z tego względu każdy projekt powinien być dobrze przygotowany (przemyślany merytorycznie i formalnie) od początku jego tworzenia. Jak tego dokonać i na co zwrócić należy uwagę, aby spełnić w zakresie promocji określone kryteria Unii Europejskiej?

Zależy to w głównej mierze od wielkości i wartości finansowej projektu. Im projekt większy tym nakłady na promocję powinny być większe. Nie jest określony procent wydatków, jaki powinien być przeznaczony na ten cel. Ma to charakter wyłącznie szacunkowy i zależy od projektodawcy, ile przeznaczy środków finansowych na wdrożenie i ew. upowszechnienie realizowanego projektu w regionie, bądź wśród społeczności lokalnej. Na przykład, gdy realizujemy duży projekt o wartości powyżej 10 mln. złotych warto zastanowić się nad posadowieniem bilbordu o wymiarach na przykład 2 metry x 2.5 metra dotyczącego projektu niż maleńkiej tablicy informacyjnej. Choć wymogiem formalnym przy ustawieniu bilbordu jest wielkość finansowa projektu, która wynosi więcej niż 3 mln. euro w przypadku finansowania z EFRR. Należy pamiętać również o miejscu usytuowania takiej tablicy lub bilobordów (zazwyczaj przy poboczach dróg) i o kosztach związanych z zajęciem pasa ruchu drogowego. Ma to duże znaczenie, gdyż praktyka wskazuje, iż nie uwzględnienie tych kosztów w budżecie promocji, znacznie je podnosi i stwarza zagrożenie przed dewastacją umieszczenia takiej tablicy w miejscu mniej widocznym i tym samym narażonym na działania powodujące jej zniszczenie na skutek wybryków chuligańskich. Przejawia się to głównie w tym, iż na tablicach bądź bilbordach pojawiają się rysunki typu „grafiti”. Doprowadzenie bowiem do porządku i uprzedniego wizerunku tablic jest kosztowne i czasochłonne. Koszty zajęcia pasa ruchu drogowego mogą być inne w gminie, gdy postawimy tablicę informacyjną przy drodze gminnej, a inne, gdy ta sama tablica będzie postawiona przy drodze powiatowej. Należy bowiem pamiętać, że taka tablica może być również potraktowaną jak zwykła tablica reklamowa. W przypadku dużych projektów, gdy czasookres realizacji inwestycji przekracza zasadę n+2 t.j.: okres realizacji większy niż 24 miesiące, koszty mogą przekraczać kwotę 20 tysięcy złotych za jedną tablicę. Jeżeli koszty tablic są przewidziane w naszym budżecie (projekcie wniosku) otrzymamy zwrot części nakładów poniesionych na ten cel. A jeżeli nie, to jesteśmy narażeni na ustawienie tablic w miejscu dla nas niedogodnym (nie można bezpośrednio dotrzeć z oddziaływaniem informacyjnym na społeczność lokalną). Inną istotną kwestią jest odpowiednia treść zawartych informacji na bilbordzie. Co najmniej 25% całej powierzchni tablicy powinno zawierać informacje o zaangażowaniu EFRR w realizację projektu. Ważne jest zastosowanie odpowiedniej czcionki, choć rozmiar nie może być mniejszy niż rozmiar napisu wskazującego na udział krajowy. Bezwzględnie i zawsze powinno znajdować się na tablicy logo Unii Europejskiej w postaci flagi w kolorze granatowym (Pantone Reflex Blue) z żółtymi (Pantone Yellow) dwunastoma gwiazdami. Najczęściej w PO zamieszczany jest logotyp programu i Unii Europejskiej. Nie stwarza więc to problemu do jego upowszechniania. Pod logo Unii Europejskiej powinien być zamieszczany zapis wyjaśniający, że jest to projekt lub inwestycja współfinansowana z Unii Europejskiej w ramach danego PO, (jeżeli projekt jest współfinansowany z EFRR). Natomiast w przypadku, gdy projekt współfinansowany jest z EFS wówczas należy użyć następującego sformułowania (podaję za Ministerstwem Rozwoju Regionalnego): „Udzielanie wsparcia na rzecz rozwoju sfery zatrudnienia poprzez promowanie zachowań przyczyniających się do zwiększenia szans zatrudnienia, warunków dla przedsiębiorczości, wyrównywania szans oraz inwestowania w zasoby ludzkie” lub „projekt jest wspólfinansowany z Unii Europejskiej w ramach EFS. Ponadto na tablicy informacyjnej powinno być zamieszczone logo PO i logo przedsiębiorstwa albo gminy, powiatu, województwa (zależnie od tego, kto jest beneficjentem danego projektu). Należy pamiętać, że wszystkie logotypy muszą być w stosunku do siebie wzajemnie wymiarowo równe. Żaden z logotypów nie może wyróżniać się ponad inny wymiar. Inne informacje na tablicach, jakie powinny odnosić się do projektu związane są z zamieszczeniem informacji o procentowej wielkości dofinansowania projektu ze środków Unii Europejskiej, środków finansowych krajowych oraz w ramach jakiego programu operacyjnego się to odbywa. Jeżeli projekt jest duży możemy określić miejsca, gdzie będzie on realizowany na przykład w jakich dzielnicach miasta, bądź co jest przedmiotem realizacji projektu. Na tablicy informacyjnej może być również zamieszczony numer identyfikacyjny projektu, który otrzymamy z chwilą złożenia wniosku aplikacyjnego, a który nadaje cechy i znamiona projektu unijnego. Konieczne jest również podanie z jakiego funduszu realizowany jest projekt. Na przykład czy z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego czy też z Europejskiego Funduszu Społecznego. Oba fundusze piszemy pełną nazwą (nie używamy formy skróconej w postaci wypisania pierwszych liter z nazwy funduszu). W ciągu 6 miesięcy od zakończenia prac inwestycyjnych tablice informacyjne/bilbordy powinny zostać zastąpione jedną stałą tablicą pamiątkową. Należy umieścić ją trwale na przykład na budynku, ale w trasie (ciągu inwestycyjnym) zrealizowanego projektu. W przypadku materialnych inwestycji w nieruchomości o charakterze komercyjnym, tablice powinny być umieszczane na okres 1 roku. W pozostałych przypadkach (infrastruktura drogowa, wodociągowo-kanalizacyjna) na okres 5 lat. Nie ma obowiązku usunięcia tablicy po upływie tego terminu. Na niej zamieszczamy informacje dotyczące nazwy projektu, oraz okresu jego realizacji. Niezbędne jest umieszczenie logo Unii Europejskiej w postaci flagi, logo PO oraz tekst, że „Projekt (nazwa projektu) był współfinansowany z EFRR w ramach PO” lub „Projekt współfinansowany przez Unię Europejską”. Kolor tablicy jest dowolny, ale powinien być kontrastowy w stosunku do liter. Nie można stosować kolorów jaskrawych jako tła: czerwonego, zielonego, pomarańczowego. Tablica powinna być nie mniejsza niż 70 x 90 cm, a w przypadku inwestycji infrastrukturalnych takich jak budowa sieci wodociągowo-kanalizacyjnej minimalna jej wielkość wynosi 25 cm x 30 cm. Podobne zasady stosujemy w pozostałych formach promocji projektu. Jeżeli projekt jest małej wartości i w ramach tego projektu, dokonaliśmy np.: zakupu komputerów z funduszy unijnych, powinniśmy na nich umieścić na stałe nalepki, określające kto jest beneficjentem projektu, poziom dofinansowania oraz logotyp Unii Europejskiej. W ramach promocji projektu niezbędne jest jego szerokie upowszechnienie poprzez piśmiennictwo. Zarówno treść broszur, ulotek informacyjnych, artykułów w prasie regionalnej, jak i ogólnopolskiej powinna dotyczyć wyłącznie tego projektu, a nie ujmować zagadnień powszechnie znanych (np. dotyczących Unii Europejskiej). W materiałach tych należy informować czytelników o stanie realizacji projektu (kolejnych etapach prac). W przypadku etapowej realizacji projektu celowe jest prezentowanie w publikacjach sukcesywnie krok po kroku dalszego przebiegu jego realizacji. Podobnie, jak na tablicach informacyjnych, w broszurach, ulotkach, czasopismach, zamieszczamy logotypy Unii Europejskiej, PO lub gminy lub logotyp firmy. Koniecznie jest również podanie pod flagą Unii Europejskiej współfinansowania projektu tak jak to zostało omówione wyżej. Biuletyny i ulotki mają charakter wyłącznie informacyjny, ponieważ są współfinansowane z funduszy unijnych nie podlegają sprzedaży (obrotu handlowemu). Podlegają one zatem dystrybucji i rozpowszechnianiu bez czerpania korzyści finansowych. Służą społeczności lokalnej w celach wyłącznie informacyjnych. Inną formą promocji, ale równie ciekawą jest prowadzenie strony internetowej projektu. Na stronie takiej przedstawiamy wszystko to co jest związane z projektem, (również zdjęcia, które obrazują fragment realizacji przedsięwzięcia). Zaleca się, aby w trakcie realizacji projektu były wykonywane zdjęcia fotograficzne. Ma to duże znaczenie w przypadku ewentualnych późniejszych kontroli projektu, gdyż możemy przedstawić faktyczne, udokumentowane jego wdrożenie. Zdjęcia możemy archiwizować na płytach CD. Wszystkie instrumenty promocji wykorzystywane w czasie trwania projektu powinny być archiwizowane przez okres 3 lat po zakończeniu realizacji projektu. Najlepszym narzędziem informowania społeczności lokalnej o rozwoju zasobów ludzkich w kontekście PO „Kapitał Ludzki” są plakaty. Na nich umieszcza się logo Unii Europejskiej, logo EFS, logo ZPORR, logotyp firmy, oraz krótki opis przedsięwzięcia zaangażowanego w realizację projektu. Również wręczanie certyfikatów uczestnictwa szkoleń współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej powinny zawierać te same informacje dotyczące elementów promowania projektu. Stają się bowiem świadectwem wiedzy, którą uzyskaliśmy w trakcie szkoleń. Prowadzenie strony internetowej to również możliwość zamieszczania wszelkich regulaminów, wyjaśnień, wniosków, umów, które przyczynią się do społecznego osiągnięcia zamierzonych celów określonych we wniosku aplikacyjnym jeszcze przed złożeniem go do instytucji zarządzającej funduszami unijnymi. Osoby, które nie zdecydują się na prowadzenie strony internetowej mogą swoje dokonania wywieszać w gablotach informacyjnych, w których zamieszczane będą informacje dotyczące dokonań w trakcie realizacji projektu. Istotną częścią promocji są konsultacje społeczne (spotkania z mieszkańcami) oraz organizowanie konferencji prasowych dla dziennikarzy. Spotkania z mieszkańcami służą upowszechnieniu realizowanego projektu oraz są podstawą do wdrożenia postawy społeczeństwa obywatelskiego, współodpowiedzialnego za realizację projektu (poprzez aktywne uczestnictwo). W trakcie takich spotkań należy pamiętać o tym, aby podczas omawiania projektu było obecne logo Unii Europejskiej w postaci flagi unijnej (mogą być również różnego typu proporczyki z flagą Unii Europejskiej). Również powinno się wykonywać zdjęcia ze spotkań z mieszkańcami lub też z dziennikarzami. Jest to swoisty rodzaj dokumentu, przedstawiający nasze zaangażowanie w promocję projektu unijnego. Po podpisaniu umowy o dofinansowanie stajemy się bezpośrednio realizatorem promocji. Wszelka korespondencja prowadzona przez gminę/firmę, w której mowa jest o realizowanym projekcie musi być opatrzona logotypami Unii Europejskiej, PO lub logotypem gminy/firmy. Każde pismo firmowe powinno bezwzględnie zawierać taką symbolikę. Podobnie taka sama procedura obejmuje wszelkiego typu umowy, które mają służyć realizacji projektu. Dodatkowe akcje promocyjne wskazane są również, gdy realizacja projektu związana jest z ważnymi wydarzeniami. Do nich należą: rozpoczęcie realizacji projektu, położenie kamienia węgielnego pod budowę obiektu, ustawienie bilbordów, maszyn, urządzeń, inne ważne etapy dla realizacji projektu, zakończenie projektu. Wszystkie te wydarzenia powinny być przekazane do jak najszerszej informacji publicznej poprzez m.in. konferencje prasowe, notatki prasowe lub udział mediów.

Kto może zajmować się promocją projektu? W przedsiębiorstwach, w których pracują osoby w działach marketingu i promocji posiadają stosowną wiedzę, którą można wykorzystać zgodnie z zasadami promowania projektów i Unii Europejskiej. W przypadku mikroprzedsiębiorstw, doświadczenie w realizacji promocji musimy zdobywać sami, chyba, że skorzystamy z pomocy firm zajmujących się reklamą profesjonalnie. To dobre poniekąd rozwiązanie ma ujemną stronę ze względu na podwyższenie kosztów naszego projektu.

Podsumowując należy stwierdzić, że problematyka promocji projektu unijnego i Unii Europejskiej ma duże znaczenie dla jego trwałości. Promocja bowiem przyczynia się do:

  • upowszechniania wiedzy dotyczącej funduszy unijnych, z których pozyskujemy środki finansowe,

  • zaangażowania się także lokalnej społeczności w realizację projektu (poprzez wybrane formy i instrumenty promocji),

  • stwarza możliwości osiągnięcia zamierzonych celów ogólnych i szczegółowych ze zrealizowanego projektu, a także kryteriów, zasad i wymogów Unii Europejskiej w zakresie zrównoważonego rozwoju cywilizacyjnego krajów członkowskich.

Ponadto promowanie projektu w szerokim aspekcie umożliwia lepsze jego zrozumienie przez społeczność lokalną i pełniejsze jego wdrożenie, a także stanowi dokument prawidłowego przebiegu prac podczas realizacji tego projektu i po ich zakończeniu.

Ryszard Olszewski, główny specjalista ds. pozyskiwania funduszy unijnych w Urzędzie Miasta Józefowa k/Otwocka

Kontakt: Ryszard.olszewski@jozefow.pl

Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety.

Zamów Gazetę PDF koszyk



nr 5(62)2007


zamów koszyk

Zobacz więcej na temat: Unia Europejska | programy pomocowe

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum