
Miliardy do rozdania
Nowa perspektywa finansowa na lata 2007 – 2013
Co jest największą barierą utrudniającą procesy innowacyjne w polskich firmach? Badania Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości wskazują, że czynniki ekonomiczne – tak twierdzi od 50 do 60 proc. firm. Tymczasem innowacyjność staje się kluczowym elementem nowoczesnej przedsiębiorczości.
Wspieraniem innowacyjności przedsiębiorstw zajmować się będzie m.in. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, która w ramach Programu Operacyjnego “Innowacyjna Gospodarka” otrzymała na ten cel 2,6 mld euro. Dodatkowe 670 mln euro PARP przeznaczy na podnoszenie kwalifikacji pracowników oraz wsparcie otoczenia biznesu (PO Kapitał Ludzki). Agencja będzie realizowała także Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej, gdzie budżet wynosi 2,2 mld euro.
Wspieranie obszarów przedsiębiorczości, które w największym stopniu przyczyniają się do wzrostu konkurencyjności poprzez innowacje są priorytetowe dla Polski. Niezwykle istotne staje się unowocześnianie technologii stosowanych w przedsiębiorstwach, wspieranie tworzenia klastrów małych i średnich firm, inicjowanie działalności innowacyjnej czy stymulowanie działalności badawczo-rozwojowej.
Wsparcie na projekty badawcze
Okazuje się, że polscy przedsiębiorcy finansują swoją działalność innowacyjną w 80 proc. ze środków własnych. Wprowadzane innowacje dotyczą zwykle produktów i procesów technologicznych. Niemniej jednak wskaźnik innowacyjności w Polsce jest jednym z najniższych w Unii Europejskiej. Przyczyna nie tkwi tylko i wyłącznie w braku środków finansowych, ale także w słabej współpracy pomiędzy przedsiębiorcami, a ośrodkami badawczo-naukowymi.
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety. Zamów Gazetę PDF ![]() nr 6(63)2007 ![]() |