
Poznaj samego siebie
Polscy biznesmeni w zwierciadle
Uderzenie palcem w szyję oznacza zaproszenie do wypicia kieliszka wódki, a do Polaka można zwracać się po imieniu dopiero po wypiciu „bruderszafta” i formule „mów mi Marek” – to tylko niektóre ze wskazówek udzielanych przez zagraniczne poradniki kultury biznesowej zachodnim biznesmenom, próbującym szczęścia w Polsce.
Chociaż polscy przedsiębiorcy robiący interesy z obcokrajowcami mają dziś do dyspozycji bogaty zestaw poradników, w stylu: jak handlować z Chinami, jak rozmawiać z Japończykami, to może warto czasem dowiedzieć się nie tylko tego, co mówią rodzimi eksperci, ale także tego, co wie o nas druga strona i jakich zachowań będzie spodziewać od przeciętnego polskiego biznesmena.
Dobrą wskazówką mogą być rady udzielane zagranicznym biznesmenom planującym podróż do Polski przez dwa popularne portale zajmujące się problematyką kultury biznesowej: worlbusinessculture.com i businessculture.org.
Zacznijmy od ogólnej charakterystyki. „Polacy są dobrze wyedukowani i posiadają wysokie umiejętności. Niektórzy operują kilkoma językami i potrafią dobrze wypełniać polecenia” – w taki sposób eksperci z portalu businesscultue.org zachęcają zagranicznych biznesmenów do nawiązywania kontaktów biznesowych z Polską. Ta dobra rekomendacja na początek nie oznacza jednak obietnicy, że robienie biznesu z Polakami to „bułka z masłem”. Człowiek z Zachodu powinien być dobrze przygotowany do rozmów z Polakami – radzą zagraniczni eksperci. Co ich zdaniem powinien wiedzieć o Polakach? Katalog przydatnych informacji jest szeroki.
Polski biznesmen w zagranicznych oczach
Zdaniem zachodnich ekspertów, Polacy doceniają, kiedy są traktowani po partnersku, zwłaszcza, że w ciągu ostatnich kilkunastu lat wielu biznesmenów przyjeżdżało do krajów Europy Wschodniej z nastawieniem „pokaże wam, jak się robi biznes”. Z nastawieniem „ja wiem wszystko najlepiej” w Polsce biznesu raczej się nie ubije.
Obcokrajowcy zdają sobie sprawę z tradycyjnych polskich wartości, takich jak religia czy rodzina. „W Polsce duże znaczenie przywiązywane jest do rodziny, znacznie większe niż do pieniędzy i statusu zawodowego. Prowadząc biznes w Polsce bądź gotowy na rozmowy o rodzinie i pokaż, że również dla ciebie jest to bardzo ważna kwestia” – czytamy na stronach businessculture.org.
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety. Zamów Gazetę PDF ![]() nr 4(84)2009 ![]() Zobacz więcej na temat: UE | zagraniczny |