Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Wszystkie artykuły >> Poznaj samego siebie >>

Poznaj samego siebie

Polscy biznesmeni w zwierciadle

Uderzenie palcem w szyję oznacza zaproszenie do wypicia kieliszka wódki, a do Polaka można zwracać się po imieniu dopiero po wypiciu „bruderszafta” i formule „mów mi Marek” – to tylko niektóre ze wskazówek udzielanych przez zagraniczne poradniki kultury biznesowej zachodnim biznesmenom, próbującym szczęścia w Polsce.

Chociaż polscy przedsiębiorcy robiący interesy z obcokrajowcami mają dziś do dyspozycji bogaty zestaw poradników, w stylu: jak handlować z Chinami, jak rozmawiać z Japończykami, to może warto czasem dowiedzieć się nie tylko tego, co mówią rodzimi eksperci, ale także tego, co wie o nas druga strona i jakich zachowań będzie spodziewać od przeciętnego polskiego biznesmena.

Dobrą wskazówką mogą być rady udzielane zagranicznym biznesmenom planującym podróż do Polski przez dwa popularne portale zajmujące się problematyką kultury biznesowej: worlbusinessculture.com i businessculture.org.

Zacznijmy od ogólnej charakterystyki. „Polacy są dobrze wyedukowani i posiadają wysokie umiejętności. Niektórzy operują kilkoma językami i potrafią dobrze wypełniać polecenia” – w taki sposób eksperci z portalu businesscultue.org zachęcają zagranicznych biznesmenów do nawiązywania kontaktów biznesowych z Polską. Ta dobra rekomendacja na początek nie oznacza jednak obietnicy, że robienie biznesu z Polakami to „bułka z masłem”. Człowiek z Zachodu powinien być dobrze przygotowany do rozmów z Polakami – radzą zagraniczni eksperci. Co ich zdaniem powinien wiedzieć o Polakach? Katalog przydatnych informacji jest szeroki.

Polski biznesmen w zagranicznych oczach

Zdaniem zachodnich ekspertów, Polacy doceniają, kiedy są traktowani po partnersku, zwłaszcza, że w ciągu ostatnich kilkunastu lat wielu biznesmenów przyjeżdżało do krajów Europy Wschodniej z nastawieniem „pokaże wam, jak się robi biznes”. Z nastawieniem „ja wiem wszystko najlepiej” w Polsce biznesu raczej się nie ubije.

Obcokrajowcy zdają sobie sprawę z tradycyjnych polskich wartości, takich jak religia czy rodzina. „W Polsce duże znaczenie przywiązywane jest do rodziny, znacznie większe niż do pieniędzy i statusu zawodowego. Prowadząc biznes w Polsce bądź gotowy na rozmowy o rodzinie i pokaż, że również dla ciebie jest to bardzo ważna kwestia” – czytamy na stronach businessculture.org.

Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety.

Zamów Gazetę PDF koszyk



nr 4(84)2009


zamów koszyk

Zobacz więcej na temat: UE | zagraniczny

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum