Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Wszystkie artykuły >> Fakty i mity na temat podpisu elektronicznego >>

Fakty i mity na temat podpisu elektronicznego

Czyli co przedsiębiorca o bezpiecznym podpisie elektronicznym wiedzieć powinien

Dynamiczny rozwój elektroniki i powszechna informatyzacja mają ogromny wpływ na nasze życie. Co więcej, nie wystarczy, że te zmiany akceptujemy. Niemal na każdym kroku jesteśmy bowiem zobligowani do ich stosowania – czy to nam się podoba czy nie. Jedną z płaszczyzn, na której informatyzacja odcisnęła ślad, jest bankowość i administracja publiczna.

Na temat podpisu elektronicznego krąży wiele opinii. Z pewnością równie łatwo znajdziemy absolutnych zwolenników, jak i przeciwników e-podpisu. Do grupy osób, które chwalą zalety podpisu elektronicznego należą m.in. ludzie biznesu, którzy od dawna korzystają z dobrodziejstw usługi.

Mit – mało centrów certyfikacji

Obecnie na rynku działa już kilka podmiotów, które oferują bezpieczny podpis elektroniczny, np. Sigillum (Polskie Centrum Certyfikacji Elektronicznej), Krajowa Izba Rozliczeniowa oraz Unizeto (CERTUM – Powszechne Centrum Certyfikacji).

Mit – Handel podpisami

Nie jest prawdą, że podmioty upoważnione do wydawania podpisów sprzedają gotowe podpisy. Sprzedawane są certyfikaty kwalifikowane, wraz z kartą i innymi niezbędnymi elementami. Pamiętajmy, że za każdym razem składany jest inny podpis elektroniczny.

MIT – Za drogo

Średnia cena zestawu do składania podpisu elektronicznego, w którego skład wchodzi certyfikat ważny rok (cena zależy zwykle od okresu ważności), kosztuje ok. 280-300 zł netto. Aktualizacje mają być odpowiednio tańsze – ok. 100 zł.

MIT – Trudno dostępne

Certyfikaty kwalifikowane są dostępne w rozbudowanej liczbie punktów (także partnerskich) oraz w sklepach internetowych. Wydanie certyfikatu, wraz z załatwienie wszelkich formalności, trwa średnio 20 minut.

MIT – Mała liczba zastosowań

Certyfikat kwalifikowany ma zastosowanie zarówno w działalności gospodarczej, jak również w życiu prywatnym. Każdy dokument tradycyjny, którego wartość potwierdza podpis własnoręczny, może być zastąpiony e-podpisem weryfikowanym w oparciu o kwalifikowany certyfikat.

Zastosowanie certyfikatów kwalifikowanych:

  • bankowość elektroniczna,
  • faktury VAT,
  • dane do Generalnego Inspektora Informacji Finansowej,
  • aukcje elektroniczne,
  • elektroniczna Legitymacja Studencka,
  • elektroniczna dokumentacja medyczna,
  • Krajowy Rejestr Sądowy,
  • wnioski do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych,
  • deklaracje podatkowe,
  • komunikacja z ZUS-em,
  • komunikacja z urzędami administracji publicznej.
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety.

Zamów Gazetę PDF koszyk



nr 5(85)2009


zamów koszyk

Zobacz więcej na temat: podpis elektroniczny | unizeto

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum