
VAT od paliw i nie tylko
Z orzecznictwa sądów administracyjnych
Przepisy polskiej ustawy VAT, mimo iż od pięciu lat jesteśmy w UE, nadal pozostają w sprzeczności z przepisami unijnymi. Są ponadto z roku na rok coraz bardziej niejasne, często wręcz zagmatwane. Z wykładnią przepisów VAT mają problemy nawet profesjonaliści i sądy, co widać z coraz większej ilości rozbieżnych interpretacji. Coraz częściej przepisy dotyczące podatku od towarów i usług muszą tłumaczyć sądy w licznych wyrokach. Jak w takiej sytuacji podatnik może je poprawnie stosować, zwłaszcza że liczne błędy i nieprawidłowości zagrożone są karami i różnego rodzaju sankcjami?
VAT można odliczać
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie 30 marca br. powołując się na rozstrzygnięcie TSWE w sprawie Magoora (sygn. akt C-414/07) uznał, że każdemu podatnikowi po 1 maja 2004 r. wciąż przysługuje prawo do odliczenia VAT od paliwa do samochodów z tzw. kratką (wyrok III SA/Wa 154/09, nieprawomocny). Sąd wyjaśnił, że skoro przed przystąpieniem do UE ustawa o VAT dawała prawo do odliczenia podatku od paliwa do tych aut, to mając na uwadze wyrok ETS władze RP nie mogły ograniczyć tego prawa. W wyroku w sprawie Magoora TSWE uznał, że art. 17. ust. 6. VI Dyrektywy nie zezwala na ograniczenie prawa podatnika do odliczenia VAT po przystąpieniu Polski do UE.
Powyższy wyrok WSA jest następstwem skargi złożonej przez jedną ze spółek. Przed 1.05.2004 r. przysługiwało jej prawo do odliczenia VAT od paliwa do samochodów z kratką, wykorzystywanych w działalności gospodarczej. Przypomnijmy, że po 1.05.2004 r., w wyniku uchwalenia nowej ustawy o VAT z 11.03.2004 r., spółka utraciła prawo do odliczenia VAT od paliwa. Jednak firma konsekwentnie stała na stanowisku, że prawo odliczenia VAT od paliwa przysługuje jej nadal. Z kolei wprowadzone ograniczenie do odliczenia uznała (i słusznie!) za niezgodne z art. 17. ust. 6. VI Dyrektywy i art. 176. Dyrektywy 112. Organy podatkowe I i II instancji twierdziły z kolei, że prawo do odliczenia VAT od paliwa do aut z kratką po 1.04.2004 r. firmie nie przysługuje, gdyż nie zezwala na to nowa ustawa o podatku od towarów i usług.
Jak widać z ww. przykładu, nie warto poddawać się wykładni przepisów dokonanej przez organy podatkowe – one też się mylą i to częściej niż moglibyśmy przypuszczać.
Odmienne stanowisko
W podobnej sprawie inne stanowisko zajął WSA w Warszawie. Orzekł, że stosowanie ograniczeń w prawie do odliczenia VAT od paliwa do samochodów z tzw. kratką jest możliwe tylko, w sytuacji gdy takie ograniczenia były stosowane przed akcesją Polski do UE (wyrok III SA/Wa 298/09, nieprawomocny). Ponieważ nie ma jeszcze uzasadnienia do tego wyroku, trudno odnieść się do argumentów sądu.
Osobiście zgadzam się tylko z pierwszym omawianym wyrokiem, gdyż ten jest zgodny z prawem unijnym. Drugi wyrok w mojej ocenie narusza przepisy unijne i cyt. na wstępie wyrok TSWE w sprawie Magoora, choć ten dotyczy tylko indywidualnego przypadku. Jednak TSWE, w przeciwieństwie do polskich sądów administracyjnych, dba o to, aby w podobnych przypadkach nie zapadały odmienne rozstrzygnięcia, gdyż wtedy podatnicy nie wiedzą, jak mają stosować niejasne przepisy.
Autor artykułu jest doradcą podatkowym i prawnikiem
kontakt: www.serafinski.pl
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety. Zamów Gazetę PDF ![]() nr 5(85)2009 ![]() |