Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Wszystkie artykuły >> Podnoś poprzeczkę coraz wyżej >>

Podnoś poprzeczkę coraz wyżej

Benchmarking

Lata 90. ubiegłego wieku zapoczątkowały erę informacji, która stała się produktem rynkowym o niezwykłej ważności i wysokiej wartości. Codziennie stykamy się z przepływem danych, od których bardzo często zależy obranie strategii podejmowania decyzji, a czasem i dalszej działalności.

W celu rozwoju przedsiębiorstwa, przy jednoczesnym uniknięciu błędów szerokie zastosowanie ma benchmarking. Jest to metoda, której prekursorem była amerykańska firma Xerox, będąca liderem do dziś w tym zakresie. Opiera się ona na porównaniu własnej działalności z wzorcowo wybranym konkurentem.

Idea benchmarkingu

Ideą benchmarkingu jest porównywanie się z najlepszymi pod względem wybranych kryteriów.

Pozwala to na wyodrębnienie cech odróżniających firmę od podmiotów konkurencyjnych. W tym celu niezbędne jest pozyskanie jak największego zakresu informacji z różnych dziedzin gospodarczych. Benchmarking stosuje się w celu poprawy kondycji własnego przedsiębiorstwa. Przedstawia on zasady obowiązujące przy poprawianiu efektywności działania przedsiębiorstwa.

Jego filozofia opiera się na założeniu – uczyć się na doświadczeniach innych przedsiębiorstw, niekoniecznie funkcjonujących w tej samej branży. Metoda ta znajduje zastosowanie zarówno w dużych, jak również średnich i małych przedsiębiorstwach.

Praktyczne wykorzystanie benchmarkingu ma na celu określenie następujących elementów:

  • określenie wymagań klientów,
  • opracowanie czasowych kryteriów produktywności,
  • uzyskanie większej produktywności,
  • ustalenie efektywnych celów,
  • ustalenie najlepszych wzorców w danej dziedzinie.

Zastosowanie tej metody może znaleźć się na płaszczyźnie procesów produkcyjnych, organizacji funkcjonowania firmy, sposobów projektowania oraz wdrażania nowych rozwiązań.

Typy benchmarkingu

Możemy wyróżnić następujące typy benchmarkingu:

  • wewnętrzny – ten rodzaj ma zastosowanie wśród firm posiadających sieć własnych oddziałów. Jego zaletą jest łatwy dostęp do danych oraz łatwość współpracy oddziałów firm zaproszonych do benchmarkingu,
  • zewnętrzny – dotyczy porównywania się z firmami konkurencyjnymi, w tym obrębie możemy wyróżnić:

- benchmarking funkcjonalny – polega na porównaniu własnej działalności z przedsiębiorstwem działającym w tej samej branży,

- benchmarking ogólny – opiera się on na porównaniu procesów przebiegających analogicznie niezależnie od rodzaju organizacji, w której są przeprowadzane. W skrócie ujmując analizie poddawana jest firma z innej branży.

- benchmarking konkurencyjny – jest to przeprowadzenie porównania z konkurencją. To najtrudniejszy rodzaj benchmarkingu ze względu na poufność danych, wzorców firm konkurencyjnych, które niechętnie udzielają informacji o prowadzonej działalności.
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety.

Zamów Gazetę PDF koszyk



nr 6(86)2009


zamów koszyk

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum