
Podnoś poprzeczkę coraz wyżej
Benchmarking
Lata 90. ubiegłego wieku zapoczątkowały erę informacji, która stała się produktem rynkowym o niezwykłej ważności i wysokiej wartości. Codziennie stykamy się z przepływem danych, od których bardzo często zależy obranie strategii podejmowania decyzji, a czasem i dalszej działalności.
W celu rozwoju przedsiębiorstwa, przy jednoczesnym uniknięciu błędów szerokie zastosowanie ma benchmarking. Jest to metoda, której prekursorem była amerykańska firma Xerox, będąca liderem do dziś w tym zakresie. Opiera się ona na porównaniu własnej działalności z wzorcowo wybranym konkurentem.
Idea benchmarkingu
Ideą benchmarkingu jest porównywanie się z najlepszymi pod względem wybranych kryteriów.
Pozwala to na wyodrębnienie cech odróżniających firmę od podmiotów konkurencyjnych. W tym celu niezbędne jest pozyskanie jak największego zakresu informacji z różnych dziedzin gospodarczych. Benchmarking stosuje się w celu poprawy kondycji własnego przedsiębiorstwa. Przedstawia on zasady obowiązujące przy poprawianiu efektywności działania przedsiębiorstwa.
Jego filozofia opiera się na założeniu – uczyć się na doświadczeniach innych przedsiębiorstw, niekoniecznie funkcjonujących w tej samej branży. Metoda ta znajduje zastosowanie zarówno w dużych, jak również średnich i małych przedsiębiorstwach.
Praktyczne wykorzystanie benchmarkingu ma na celu określenie następujących elementów:
- określenie wymagań klientów,
- opracowanie czasowych kryteriów produktywności,
- uzyskanie większej produktywności,
- ustalenie efektywnych celów,
- ustalenie najlepszych wzorców w danej dziedzinie.
Zastosowanie tej metody może znaleźć się na płaszczyźnie procesów produkcyjnych, organizacji funkcjonowania firmy, sposobów projektowania oraz wdrażania nowych rozwiązań.
Typy benchmarkingu
Możemy wyróżnić następujące typy benchmarkingu:
- wewnętrzny – ten rodzaj ma zastosowanie wśród firm posiadających sieć własnych oddziałów. Jego zaletą jest łatwy dostęp do danych oraz łatwość współpracy oddziałów firm zaproszonych do benchmarkingu,
- zewnętrzny – dotyczy porównywania się z firmami konkurencyjnymi, w tym obrębie możemy wyróżnić:
- benchmarking funkcjonalny – polega na porównaniu własnej działalności z przedsiębiorstwem działającym w tej samej branży,
- benchmarking ogólny – opiera się on na porównaniu procesów przebiegających analogicznie niezależnie od rodzaju organizacji, w której są przeprowadzane. W skrócie ujmując analizie poddawana jest firma z innej branży.
- benchmarking konkurencyjny – jest to przeprowadzenie porównania z konkurencją. To najtrudniejszy rodzaj benchmarkingu ze względu na poufność danych, wzorców firm konkurencyjnych, które niechętnie udzielają informacji o prowadzonej działalności.
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety. Zamów Gazetę PDF ![]() nr 6(86)2009 ![]() |