Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Wszystkie artykuły >> Związek człowieka z komputerem >>

Związek człowieka z komputerem

Ergonomia w biurze

Efektem zacofania polskiego rynku w zakresie wykorzystania ergonomicznych mebli, urządzeń oraz właściwej organizacji pomieszczeń biurowych jest niższa wydajność pracy. Nowoczesne rozwiązania przyjmują się w biurach dość opornie, a część wdrożeń jest wręcz zła ze względu na brak rzetelnej wiedzy, dyktat aktualnej mody czy wiarę w deklarowaną przez producenta ergonomię.

Przykładem może być proste zastępowanie w biurach komputerów stacjonarnych laptopami, bez dostosowania stanowisk pracy. Cieniem na wdrożeniami kładzie się kwestia kosztów ergonomicznego wyposażenia biur, która stanowi częstą i wątpliwą merytorycznie wymówkę. U jej podłoża leży fakt, że pracodawcy znacznie łatwiej mogą oszacować cenę profesjonalnego krzesła, regulowanego biurka, bezprzewodowego telefonu, nowoczesnego komputera z oprogramowaniem, a nawet montażu klimatyzacji niż koszty pracownika myślącego wyłącznie o tym, jak pozbyć się bólu kręgosłupa, oczu czy nadgarstka – najczęstszych schorzeń związanych z długotrwałą pracą z komputerem.

Gwałt na psychice

Organizując pracę biurową należy rozważyć kilka kluczowych zagadnień. Pierwszym z nich jest rodzaj pomieszczenia, w jakim praca będzie organizowana, szczególnie ze względu na czynniki mikroklimatyczne. Drugim jest usytuowanie stanowisk w pomieszczeniu względem siebie oraz w odniesieniu do źródeł światła czy ciągów komunikacyjnych. Trzecią kwestią jest wyposażenie pojedynczego stanowiska pracy, jego tzw. techniczne uzbrojenie. Czwartą – sama organizacja pracy, która oznacza m.in. dbałość o to, aby ilość przetwarzanych dokumentów była jak najmniejsza z funkcjonalnego dla przedsiębiorstwa punktu widzenia, a praca wymagająca skupienia nie była przerywana.

Pomieszczenie biurowe może przyjąć formę open space lub klasycznego biura z pokojami. Koszty najmu dla pierwszego z wymienionych rozwiązań są niższe i można je dodatkowo zredukować stosując gorące biurka, czyli wprowadzając rezerwację konkretnych biurek lub pomieszczeń przez np. przedstawicieli handlowych na czas spotkania z klientem. Pełniejsza kontrola, lepsza wymiana informacji nie zawsze sprzyjają pracom koncepcyjnym, monotonnym, długotrwałym i powtarzalnym, a często wręcz są odbierane jako gwałt na psychice.

Sprawna wentylacja pomieszczeń biurowych według zaleceń ergonomicznych oznacza w zimie od 20 do 240C, a w lecie od 20 do 260C przy odpowiedniej względnej wilgotności powietrza (nie mniej niż 40 proc.). Centralna klimatyzacja stosowana w biurowcach bywa przyczyną zbiorowych zarażeń chorobami przenoszonymi drogą kropelkową, a zapobieganie im zależy od systematycznej konserwacji i dezynfekcji. Pracownikowi przysługuje minimalnie 2 m2 wolnej powierzchni podłogi i 13 m3 wolnej objętości pomieszczenia. Oświetlenie musi wynosić 500 luksów. Należy zwrócić szczególną uwagę na możliwość zasłonięcia okien w celu zmniejszenia nasłonecznienia (np. tanie żaluzje może cechować znaczny stopień przenikalności światła). Bardzo modne, montowane w sufitach podwieszanych, kwadratowe oprawy świetlówkowe z lustrzaną blachą, a bez dodatkowych obudów rozpraszających nie są przyjazne dla miejsc pracy biurowej. Efekt stroboskopowy tradycyjnych świetlówek, połączony z olśnieniem (np. odbiciem od połyskliwych powierzchni) światła mocno męczy wzrok. Zaleca się stosowanie stonowanych kolorystycznie, matowych powierzchni mebli. Monitory muszą być tak ustawione, żeby światło dobrze oświetlając powierzchnię pracy jednocześnie nie odbijało się od nich i nie zmniejszało ostrości widzenia.

 

Kontakt z autorem: www.ergonomia.e-ar.pl

Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety.

Zamów Gazetę PDF koszyk



nr 7(87)2009


zamów koszyk

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum