90/60/90 i ładne oczy?
Czym jest Assessment Center?
Assessment Center jest jedną z metod pomagających w skutecznej rekrutacji i selekcji pracowników. Buduje się ją wokół kilku zadań, które mają mierzyć wcześniej określone kompetencje, umiejętności bądź wiedzę ich uczestników.
Na rozmowie kwalifikacyjnej kandydat jedynie deklaruje posiadanie (bądź nieposiadanie) danych cech, umiejętności, wiedzy. W Assessment Center mamy możliwość zaobserwować, czy tak jest rzeczywiście. I właśnie o tę zgodność z rzeczywistością toczą się spory. Zwolennicy i propagatorzy tej metody podkreślają, że dobrze odzwierciedla zachowanie człowieka w realnych, roboczych sytuacjach. Krytycy poddają to pod wątpliwość.
Ci którzy ją stosują, znają jej wartość. Największą zaletą Assessment Center jest zgodność wykreowanej sytuacji, z późniejszym zachowaniem w rzeczywistych okolicznościach zawodowych.
Rekrutacja to rozmowa kwalifikacyjna i wdrażanie
Rekrutacja nowej osoby do zespołu to nie tylko rozmowa kwalifikacyjna, ale również wdrażanie pracownika. Polega ono na tym, że kandydat otrzymuje cele na każdy dzień. Realizacja tych zadań jest konsultowana z osobą koordynującą wdrażanie nowej osoby. Po pierwsze ustalony jest warunek pozostania pracownika w firmie, o których został poinformowany sam zainteresowany.
Firmy tracą wiele pieniędzy z powodu zaprzestania tych metod rekrutacji. Stosują system tzw. rzucenia na głęboką wodę czy technikę proszę się przyglądać. Tymczasem efektywne wdrażanie jest zaplanowane i kierowane. Wtedy mamy gwarancję, że w firmie nie zostanie nikt przypadkowy. Jest to bardzo korzystne rozwiązanie: po pierwsze, o wiele łatwiej jest uczyć pracowników, kiedy dopiero rozpoczynają karierę w naszej firmie, a po drugie, o wiele trudniej myśleć o zwolnieniu podwładnego o dużym stażu, nawet jeśli jego kwalifikacje mocno odbiegają od satysfakcjonujących.
Dobra inwestycja
Assessment Center jest wyjątkowo trafną metodą rekrutacyjną. Koszty zatrudniania nieodpowiedniej osoby, a następnie wydatki związane z kolejną rekrutacją będą bolesne. Dlatego też na wagę złota są metody gwarantujące skuteczność.
Assessment Center jest niewątpliwie dobrą propozycją. Nie opiera się bowiem na wiedzy deklaratywnej, ale na obserwacji zachowań.
Autorka: Ekspert BERNDSON w dziedzinie Rozwijania Talentów. Trener otwarty na dialog i przykładający dużą wagę do właściwych relacji pomiędzy pracownikami a ich przełożonymi.
www.szkolenia.berndson.pl
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety. Zamów Gazetę PDF ![]() nr 7(87)2009 ![]() |