
Turystyka za pieniądze Unii
Pomysł na firmę, część 1.
Zbliża się sezon wakacyjny, prawie wszyscy myślimy o wyjeździe na urlop, o odpoczynku i oderwaniu się od pracy. Podczas, gdy większość firm „odpoczywa”, w branży turystycznej to właśnie teraz rozpoczyna się sezon i okres wytężonej pracy. Czasem przebiega nam pomysł...
…a gdyby tak założyć własną firmę turystyczną?
Drugą myślą, która się pojawia, jest przeważne pytanie skąd wziąć na to środki finansowe? Ostatnio prowadzone kampanie informacyjne dotyczące funduszy unijnych sprawiły, że coraz częściej szukając kapitału interesujemy się środkami unijnymi. Dla osób, które jeszcze nie prowadzą własnego biznesu istnieje tylko jedna możliwość pozyskania kapitału na założenie przedsiębiorstwa.
Dotacje na rozpoczęcie działalności można pozyskać z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki działanie 6.2, niestety nie możemy tu liczyć na żadne preferencje dotyczące branży turystycznej. Dodatkowo należy wziąć pod uwagę fakt, że w tym działaniu możliwości zdobycia dofinansowania są dość ograniczone, a droga do dotacji poprzedzona jest cyklem specjalistycznych szkoleń. Maksymalna ilość kapitału, który możemy uzyskać z tego działania to 40 000 zł (dodatkowo przez pół roku wsparcie pomostowe). Dobrą stroną działania jest to, że uzyskana dotacja obejmuje prawie wszystko (są środki zarówno na zakup środków trwałych, oprogramowania, jak i na pokrycie kosztów wynajmu pomieszczeń).
Większe możliwości mają przedsiębiorstwa, które już funkcjonują...
Programy Regionalne
Dla firm, które już istnieją proponuję poszukać wsparcia w programach regionalnych. Programy ogólnopolskie zakładają co prawda liczne działania na rzecz turystyki, jednak są to najczęściej projekty systemowe lub działania, z których przedsiębiorcy nie mogą skorzystać (skierowane głównie do jednostek samorządowych). W każdym z 16 województw istnieje Regionalny Program Operacyjny (bardzo często są liczne różnice między nimi, a co za tym idzie różne możliwości uzyskania wsparcia). W niektórych województwach określono specjalne programy na rozwój turystyki. W innych firmy turystyczne są traktowane jak każde inne przedsiębiorstwo. Zdarza się także, że w konkursach dla przedsiębiorców w szczególny sposób traktuje się firmy turystyczne. Przykładem może być województwo podkarpackie, gdzie w konkursie dla przedsiębiorców podmioty planujące realizację zadania w obszarze turystyki uzyskiwały dodatkowe punktu w konkursie.
„Wadą” programów regionalnych jest przeważnie dość ograniczona możliwość wydatkowania środków finansowych. Z reguły nie możemy ich wydać na pensje dla pracowników czy koszty wynajęcia powierzchni, a jedynie na zakup urządzeń, usługi doradcze czy oprogramowanie. Trudno jest podać zamknięty katalog wydatków, gdyż w każdym działaniu wygląda to trochę inaczej. Szczegółowe możliwości wydatkowania środków dotacyjnych są zawsze określone w regulaminie ogłaszanego konkursu. Należy też pamiętać, że w rożnych województwach można uzyskać różne wysokości wsparcia, a jego wysokość może się wahać od 30 do 85 proc. (w zależności od lokalizacji inwestycji).
Talento – Fundusze Europejskie
kinga.korniejenko@talento.pl
www.talento.pl
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety. Zamów Gazetę PDF ![]() nr 7(87)2009 ![]() |