Kapitał potrzebny od zaraz
Andrzej Arendarski
Najważniejszym powodem grożącego naszej gospodarce zahamowania wzrostu gospodarczego jest brak dostępu do kapitału, w wyniku załamania się bankowego systemu kredytowania. Jest to dotkliwe szczególnie dla środowiska małych i średnich przedsiębiorstw.
Negatywnym zjawiskiem, bezpośrednio związanym z kryzysem finansowym, jest pojawiająca się coraz częściej niechęć banków do udzielania kredytów na realizację inwestycji współfinansowanej ze środków UE, często z nieracjonalnie ekonomicznych powodów. W związku powyższym, w ocenie Krajowej Izby Gospodarczej, poza podjętą w tym roku decyzją o rozszerzeniu prawa do otrzymywania zaliczek na wszystkich przedsiębiorców, konieczne jest także wprowadzenie pełnej, 100-proc. gwarancji Skarbu państwa dla kredytów udzielanych pod projekty realizowane w oparciu o środki z funduszy strukturalnych. Należy w tym miejscu podkreślić, iż uzyskanie gwarancji powinno być możliwe przy zastosowaniu przejrzystych i prostych zasad, tak, aby jak największa liczba przedsiębiorstw mogła je uzyskać.
W tym kontekście Krajowa izba Gospodarcza z dużym zadowoleniem przyjęła uchwaloną 2 kwietnia 2009 r. ustawę o zmianie ustawy o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb państwa oraz niektóre osoby prawne, ustawy o Banku Gospodarstwa Krajowego oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2009 nr 65 poz. 545), wchodzących w skład tzw. „Planu Stabilności i Rozwoju”. Zmiany w ustawie o poręczeniach miały m.in. na celu wzmocnienie systemu poręczeń i gwarancji oraz ułatwienie dostępu do finansowania, głównie w formie kredytów, małym i średnim przedsiębiorcom. Nowelizacja ustawy o BGK miała m.in. na celu umożliwienie BGK, jako bankowi państwowemu, wspieranie rządowych programów społeczno-gospodarczych oraz rozwoju regionalnego.
Niestety, mimo że sama nowelizacja jest wysoce użyteczna, to przy udziale Ministerstwa Finansów stworzono rozporządzenie wykonawcze, które sprawi, że znowelizowana ustawa będzie w znacznym stopniu martwa. Przyjęte 19 maja br. przez Radę Ministrów rozporządzenie w sprawie udzielania przez Skarb Państwa poręczenia i gwarancji oraz opłaty prowizyjnej od poręczenia i gwarancji nie ograniczyło, co jest szczególnie istotne dla firm z sektora MSP, ogromnej liczby dokumentów, które od 12 lat muszą przedstawiać przedsiębiorcy starający się o państwowe poręczenie.
W ocenie Krajowej Izby Gospodarczej, istotnym elementem polityki rządu, zmierzającym do złagodzenia skutków kryzysu finansowego, jest także zwiększenie wykorzystania w latach 2009-2010 środków pomocowych z UE, przeznaczonych do wykorzystania w latach 2007-2013. Za pozytywne w tej kwestii należy uznać założenia Rządu RP, które zakładają zwiększenie wykorzystania środków pomocowych w 2009 r. z kwoty 10 mld do 16,8 mld zł, które mają zostać przeznaczone na inwestycje infrastrukturalne.
Naszym zdaniem dogłębnej analizy wymaga również poziom wykorzystania środków pomocowych na poziomie regionów, w szczególności ocena funkcjonowania Instytucji Wdrażających, pod względem dotrzymywania terminów oceny wniosków pomocowych, przewidzianych w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju z dnia 6 grudnia 2006 r. W ocenie Krajowej Izby Gospodarczej, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, jako Instytucja Zarządzająca, monitorując postęp oceny i podpisywanie umów o dofinansowanie powinno na bieżąco przedstawiać propozycje dalszych uproszczeń formalnych w procedurze aplikowania o środki unijne. Za niezbędną należy również uznać poszerzenie bazy osób odpowiedzialnych za ocenę wniosków, jak również pomoc beneficjentom w czasie realizacji projektu, ograniczone zasoby ekspertów w Instytucjach Wdrażających oraz skomplikowane zasady oceny wniosków powodują znaczne opóźnienia w alokacji środków na lata 2007-2013.
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety. Zamów Gazetę PDF ![]() nr 9(89)2009 ![]() Zobacz więcej na temat: Andrzej Arendarski |