Dziesięć przykazań franczyzodawcy
Raport miesiąca: FRANCZYZA
-
Sprawdź, jakie są wady i zalety rozwoju poprzez franczyzę
-
Przygotuj szczegółową koncepcję działania w związku z planowaną działalnością franczyzową:
-
zbadaj rynek, na którym chcesz działać, aby upewnić się, że produkty lub usługi, które będziesz oferował, są wystarczająco konkurencyjne lub nowatorskie,
-
określ wielkość grupy odbiorców (klientów),
-
wybierz markę, znak towarowy i wizerunek, który chcesz stworzyć,
-
dokonaj analizy opłacalności planowanego przedsięwzięcia – zarówno z punktu widzenia francyzodawcy, jak i potencjalnych franczyzobiorców,
-
zastanów się nad tym, ile czasu jest niezbędne do zrealizowania planowanego projektu i jakie środki finansowe będziesz musiał zaangażować w tym celu,
-
przygotuj biznesplan i analizę SWOT,
-
zdecyduj jakim kryteriom powinni odpowiadać Twoi franczyzobiorcy.
-
Otwórz przynajmniej jedną, precyzyjnie przygotowaną jednostkę pilotażową przyszłego systemu franczyzowego, tak aby:
-
przekonać się na własnej skórze, czy Twoja koncepcja działalności franczyzowej rzeczywiście jest opłacalna,
-
zidentyfikować problemy, które wymagają rozwiązania,
-
określić elementy pakietu franczyzowego i umowy franczyzowej, które będą przedstawione potencjalnym franczyzobiorcom.
-
Jednostka pilotażowa powinna działać przynajmniej przez 12 miesięcy (albo dłużej, jeśli biznes ma charakter sezonowy). Ten czas pozwoli na sprawdzenie przyjętej strategii, form działania i organizacji. Postaraj się otworzyć jednostki pilotażowe w kilku lokalizacjach, aby sprawdzić ich funkcjonowanie w różnych warunkach ekonomicznych.
-
Opracuj pakiet franczyzowy, który zaoferujesz potencjalnym franczyzobiorcom.
-
Zastanów się nad tempem, w jakim ma się rozwijać Twój system franczyzowy. Pośpiech jest złym doradcą!
-
Przygotuj biznesplan dla franczyzobiorcy, którego częścią jest projekcja kosztów i przychodów w czasie. Dzięki temu uatrakcyjnisz swoją ofertę.
-
Przygotuj strategię pozyskiwania franczyzobiorców i zastanów się nad strukturą organizacyjną swojej firmy. Wyznacz ludzi do pomocy i kontroli franczyzobiorców.
-
Przygotuj strategię marketingu i sprzedaży, aby promować stworzony system oraz franczyzobiorców.
-
Przygotuj wzorcową umowę franczyzową. Diabeł tkwi w szczegółach!
Na koniec krótka, ale niemniej ważna uwaga – potraktuj franczyzę jak strategię rozwoju twojej firmy, a nie sposób na łatwe pozyskanie kapitału. Tylko takie podejście pozwoli Ci osiągnąć długofalowy sukces.
Źródło: portal franchising.info.pl
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety. Zamów Gazetę PDF ![]() nr 11(91)2009 ![]() Zobacz więcej na temat: franczyza |