Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Wszystkie artykuły >> Kryzysowy marketing >>

Kryzysowy marketing

Zaostrzanie polityki kosztowej w firmach

Trudna sytuacja rynkowa i spowolnienie gospodarcze, dotkliwie dotykające firmy, skutkują powszechnym zaostrzaniem polityki kosztowej. Często pierwszym obszarem cięcia budżetów staje się marketing. Czy jednak ograniczenie nakładów na działania wspierające sprzedaż to rozwiązanie, które pomoże przetrwać kryzys?
Praktyka pokazuje, że redukcja wydatków na marketing ma swoje konsekwencje w znacznym spadku skuteczności prowadzonych działań. Dlatego przed podjęciem decyzji o „cięciu wydatków na marketing” warto zastanowić się nad ich ponownym rozplanowaniem. Ograniczenie działań i uniknięcie zaplanowanych wydatków jest oczywiście najprostszą drogą do poprawienia wyniku finansowego w krótkim okresie. Przy określonym poziomie przychodów, przedsiębiorstwo poniesie niższe koszty. Jednak takie posunięcie może oznaczać także zaprzepaszczenie szans na uzyskanie zwrotu z ponoszonych inwestycji. Każda złotówka wydana reklamę, promocję sprzedaży, programy lojalnościowe czy inne techniki marketingowe lub działania wspierające sprzedaż ma szanse zaowocować wyższym poziomem sprzedaży w przyszłości. Co więcej: redukcja kosztów marketingowych – szczególnie, gdy konkurencja obniża je wolniej lub wcale – może spowodować osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstwa w danej branży. Analogicznie można rozpatrywać redukcję wydatków w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi. Obrazuje to słynne powiedzenie, że „jak zwalniają, to będą wkrótce zatrudniać”. Dzisiejsze zwolnienia, powodujące obniżenie kosztów pracy, związane są ze zmniejszeniem mocy produkcyjnych przedsiębiorstw. W długim okresie spowoduje to jednak konieczność zatrudnienia dodatkowych pracowników, aby nadążyć z produkcją za rosnącym popytem, wraz z wychodzeniem gospodarki z kryzysu. Zbyt duża redukcja siły roboczej może jednak przyczynić się do przejściowego braku możliwości zaspokajania potrzeb klientów, czego efektem bywa utrata udziałów w rynku.

Autor:
Dr Tomasz Makaruk, prezes zarządu Inmark360
Agencja Zintegrowanej Komunikacji
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety.

Zamów Gazetę PDF koszyk



nr 11(91)2009


zamów koszyk

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum