Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Wszystkie artykuły >> Transfer korzyści dla przedsiębiorcy >>

Transfer korzyści dla przedsiębiorcy

Współpraca pomiędzy sektorem przedsiębiorczości a sferą nauki

Od ośmiu lat Polska nie notowała tak gwałtownego wzrostu gospodarczego – w II kwartale 2006 r. wyniósł on 5,5 proc. Tymczasem wartość inwestycji zagranicznych wzrosła w I półroczu ub.r. o 14,4 proc. Analitycy spodziewają się, że dzięki temu w 2008 r. wskaźnik bezrobocia spadnie poniżej 12 proc. To dowodzi, że Polska staje się bardzo atrakcyjnym regionem inwestycyjnym.
Jednocześnie nakłady na działalność badawczo-rozwojową są niemal siedmiokrotnie niższe niż w krajach Unii Europejskiej (odpowiednio 58 do 409 per capita, w USD). Mało entuzjastyczne są także dane dotyczące liczby patentów na milion mieszkańców: 2,7 w Polsce, w stosunku do 133,6 w UE.

Polscy przedsiębiorcy zdecydowanie bardziej wolą inwestować w zakup maszyn i budowli, a nie w badania i rozwój. W 2004 r. pieniądze najchętniej lokowali w maszyny i urządzenia techniczne (59,8 proc.) oraz budynki i budowle (23,2 proc.). Zaledwie 7,5 proc. przeznaczyli na działalność B+R. Tym samym w 2005 r. polska gospodarka znalazła się na 21 miejscu wśród najbardziej innowacyjnych krajów UE (“EU Innovation Ratings”). Tak niska lokalizacja wynikała z braku współpracy biznesu ze środowiskami akademickimi oraz ze zmniejszającej się konkurencyjności. Polskim przedsiębiorcom zarzucano, że rzadko tworzą innowacyjne rozwiązania i produkty, a jedynie sprowadzają kosztowne technologie z zagranicy. Okazuje się również, że polska gospodarka konkuruje przede wszystkim niskimi kosztami pracy.

Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety.

Zamów Gazetę PDF koszyk



nr 1(58)2007


zamów koszyk

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum