Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Wszystkie artykuły >> Zabezpieczenie transakcji handlowej >>

Zabezpieczenie transakcji handlowej

Jak podpisać umowę, aby uniknąć kłopotów z późniejszą egzekucją

Zmorą każdego przedsiębiorcy są sytuacje, w których po wykonaniu usługi bądź sprzedaży towaru, wystawieniu faktury, odprowadzeniu należnego podatku VAT oraz zaliczki na podatek dochodowy, nieuczciwy kontrahent odmawia zapłaty. Szansa na odzyskanie należności jest większa, jeśli tego typu ryzyko zostało wcześniej przewidziane w umowie i zabezpieczone odpowiednimi zapisami.

Wachlarz instytucji prawnych służących zabezpieczeniu transakcji handlowych od strony formalnej, mających na celu zmniejszenie ryzyka związanego z ewentualną, późniejszą egzekucją należności, jest dość szeroki.
Generalnie działania zmierzające do zabezpieczenia transakcji handlowych od strony formalnej należy podjąć na etapie poprzedzającym zawarcie umowy. Powinny one polegać, w szczególności na:

  • uzyskaniu wglądu w aktualny odpis z właściwego rejestru (KRS, ewidencji działalności gospodarczej), w celu ustalenia osób uprawnionych do reprezentowania kontrahenta, a także informacji, czy w stosunku do kontrahenta nie toczy się postępowanie likwidacyjne, upadłościowe lub układowe;
  • weryfikacji udzielonego przedstawicielowi kontrahenta pełnomocnictwa (jeśli transakcja ma być zawarta przez pełnomocnika) pod kątem tego, czy osoby udzielające takiego pełnomocnictwa są uprawnione do reprezentowania danego podmiotu;]• weryfikacji zakresu i formy udzielonego pełnomocnictwa;
  • uzyskaniu od kontrahenta aktualnego zaświadczenia o braku zaległości podatkowych i składek na ubezpieczenie społeczne;
  • uzyskaniu informacji o kontrahencie z Krajowego Rejestru Dłużników lub innej instytucji zajmującej się udostępnianiem takich informacji, np. Biura Informacji Gospodarczej,
  • w przypadku gdy transakcja handlowa dotyczyć ma np. rzeczy ruchomych, a w szczególności pojazdów mechanicznych, uzyskanie informacji z Centralnej Informacji o Zastawach Rejestrowych, czy pojazd nie jest obciążony zastawem rejestrowym lub zastawem skarbowym;
  • w przypadku gdy transakcja dotyczyć ma nieruchomości uzyskanie aktualnego odpisu z właściwej księgi wieczystej oraz rejestru gruntów.

Działania te umożliwiają przedsiębiorcy uzyskanie niezbędnej wiedzy o sytuacji formalno-prawnej kontrahenta, osobach uprawnionych do jego reprezentowania, a także informacji o jego sytuacji finansowej. Informacje te mogą okazać się niekiedy bardzo przydatne, gdyż już na wstępnym etapie negocjacji umożliwiają weryfikację potencjalnych kontrahentów i dają możliwość wycofania się z transakcji obarczonych znacznym ryzykiem. Czynności te nie tyle zabezpieczają wykonanie samej umowy, co mogą uchronić nas przed zawarciem takiej umowy, której w ogóle nie powinniśmy podpisywać.

Autor: Radca prawny, wspólnik
Rachelski i Wspólnicy
Kancelaria prawnicza

Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety.

Zamów Gazetę PDF koszyk



nr 11(91)2009


zamów koszyk

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum