Zmierz jakość swojej firmy
Wdrożenie systemu z serii ISO 9000 w MSP
Co decyduje o tym, że jedne przedsiębiorstwa odnoszą sukces na rynku, a inne nie? Jedne stają się liderami biznesu, a inne znikają bez śladu? Według danych GUS-u, w 2004 r. wyrejestrowało się z Ewidencji Działalności Gospodarczej 194,6 tys. firm. Co mogło być przyczyną ich porażki?
Trudno określić wszystkie przyczyny, które mogą decydować o sukcesie rynkowym firmy. Składa się na to produkt lub usługa, pracownicy, warunki ekonomiczne w jakich działa przedsiębiorstwo, klient oraz zarządzanie. Z tych czynników kluczowe wydaje się zarządzanie, bo chociaż jest ono najmniej mierzalne ze wszystkich pozostałych czynników to nie można zaprzeczyć, że wpływa na wszystkie inne. Jednym ze sposobów na udoskonalenie zarządzania w firmie jest wprowadzenie jednolitego systemu zarządzania, jakim może być ISO. Normy ISO obejmują m.in. serie: 9000 zarządzanie jakością, 14000 zarządzanie środowiskowe i 16000 zarządzanie higieną i bezpieczeństwem pracy. Wdrażanie ISO warto rozpocząć od norm z serii 9000 odnoszących się do systemu zarządzania jakością (SZJ).
Kiedy wdrożyć
system zarządzania?
Pozornie wydawać się może, że SZJ jest stworzony dla dużych firm, w których pracuje wiele osób – tymczasem to nie prawda. Najlepszym czasem na wdrożenie SZJ jest etap, kiedy firma się rozwija i nie zatrudnia zbyt wielu osób. Jest to najlepszy czas ze względu na to, że w małej firmie łatwiej wdrożyć taki system – nie trzeba szkolić wielu pracowników i zmieniać ich dotychczasowej pracy. Każda nowa osoba przychodząca do firmy uzna ten system za integralną część firmy i „naturalnie” wejdzie w ramy jego działania. Ponadto wdrożenie SZJ w firmie pozwoli na wyznaczenie najlepszej drogi jej działania.
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety. Zamów Gazetę PDF ![]() nr 11(56)2006 ![]() |