
Limuzyna po hiszpańsku
Seat Exeo ST
Tak to już jest, że lubimy stereotypy. I to nie tylko te, które są mitami, ale także te, które są prawdziwe. Jednak są rzeczy, które nas zaskakują, dostarczając niemałych przyjemności. Tak właśnie zaskoczył mnie Seat Exeo ST. Zobaczcie dlaczego.

Auto dostępne jest w trzech wersjach: Reference, Style i Sport. Wszystkie trzy wyposażone są w komputer pokładowy, radioodtwarzacz CD/MP3, minimum cztery głośniki i złącze aux-in. Seat dostępny jest w pięciu wersjach silnikowych: 1.6 MPi 102 KM, 1.8 20V Turbo 150 KM, 2.0 TSI 200 KM, 2.0 TDI CR 143 KM DPF, 2.0 TDI CD 170 KM DPF.
Duże i mocne
Hiszpanie stworzyli auto na bazie poprzedniej generacji Audi A4 Avanta. Facelifting dał efekt usportowionego kombi, jednak Exeo brakuje nieco lekkości i drapieżności, co może skutkować przyciąganiem klientów-zwolenników wygodnych samochodów rodzinnych.
Pod maską Exeo ST nie zabrakło jednak mocy. Wersja wyposażona w silnik 2.0 TDI nie pozwoli kierowcy nabawić się kompleksów na drodze – silnik jest mocny i oszczędny. Auto startuje trochę ociężale, jednak szybko przyspiesza do „setki” (w 8,6 s), co przy wadze 1515 kg jest bardzo dobrym wynikiem. Samochód jest przy tym imponująco oszczędny – średnie zużycie paliwa to 5,8 litrów (z kolei trasie 4,6 l).

Prawie same plusy
Jak na limuzynę przystało, auto jest naprawdę komfortowe. Już na pierwszy rzut oka samochód błyszczy luksusem – jasna skóra, elegancka stylistyka i estetyczne elementy wykończenia.
Auto sprawia wrażenie masywnego, pomimo że nie należy do największych w swojej klasie (wymiary to: długość – 4666 mm, szerokość – 1772 mm, wysokość – 1454 mm, masa własna – 1515 kg, pojemność bagażnika – 442 litrów).
Prowadzenie auta to sama przyjemność. Począwszy od precyzyjnego układu kierowniczego Servotronic, ustawień fotela (wygodny, z dobrym podparciem boków; istnieje możliwość regulacji przednich siedzeń w wielu zakresach), opcji podgrzewania siedzeń, dwustrefowej klimatyzacji automatycznej, poprzez optymalne rozmieszczenie przycisków i uchwytów na kokpicie, chłodzony schowek w desce rozdzielczej, a skończywszy na dobrej widoczności.
Niestety pasażerowie na tylnej kanapie będą narzekać na brak miejsca. Ale już nie na brak schowków – jeden z nich jest w podłokietniku, który dodatkowo posiada dwa uchwyty na kubki.
Nikt natomiast nie będzie odczuwał nadmiernego hałasu we wnętrzu (nawet przy wyższych prędkościach) i dyskomfortu na wybojach.
Gwiazdki bezpieczeństwa
Seat Exeo ST może pochwalić się mnogością zastosowanych technologii wpływających na bezpieczeństwo podczas jazdy. Wśród systemów zabezpieczających są: ABS, ESP, EBA (system wspomagający nagłe hamowanie), TCS (system kontroli trakcji) i MSR (system zapobiegający poślizgowi kół podczas zmiany biegów), czołowe poduszki powietrzne, dwie kurtyny powietrzne, dwie poduszki boczne czy układ przypominający o obowiązku zapięcia pasa bezpieczeństwa przez kierowcę.
Dodatkowe elementy wyposażenia podnoszącego bezpieczeństwo to m.in. przednie zagłówki z systemem WOKS, który zmniejsza prawdopodobieństwo urazów kręgosłupa szyjnego oraz zaczepy ISOFIX i Top Tether do bezpieczniejszego mocowania fotelika dziecięcego.
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety. Zamów Gazetę PDF ![]() nr 3(95)2010 ![]() |