Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Wszystkie artykuły >> Rynek usług kurierskich w Polsce >>

Rynek usług kurierskich w Polsce

Nie stać nas na stratę czasu?

Recesja. Kryzys. Załamanie. To słowa powtarzane na okrągło jak mantra nie tylko w świecie biznesu. Skutki globalnych problemów finansowych w pierwszej kolejności odczuły firmy działające w szeroko rozumianej branży TSL. Układem krwionośnym branży jest transport, a ten – z uwagi na podwyżki cen paliw, wahania kursów walut i spore rozdrobnienie – najbardziej odczuł załamanie globalnego rynku.

Artur Olejniczak
Sekretarz Redakcji
Dział Upowszechniania Wiedzy
Instytut Logistyki i Magazynowania
Firmy kurierskie po defensywnym roku 2009 przechodzą do umiarkowanie optymistycznej ofensywy. Większość podmiotów w branży KEP rozpoczęło od weryfikacji swoich ofert, dążąc do tego, aby jak najbardziej dostosować je do indywidualnych potrzeb klienta. Okazało się, że większość zleceniodawców, chcąc utrzymać płynność finansową, skłonna była zrezygnować z expressowych przewozów lotniczych na rzecz nawet 5-6 krotnie dłuższego czasu przewozu środkami komunikacji lądowej. W przeciwieństwie do lat ubiegłych, kiedy w firmach dominowały przesyłki cało pojazdowe i cało paletowe, obecnie zauważa się zwrot ku przewozowi mniejszej ilości ładunków. Na podkreślenie zasługuje także fakt, iż wiodące firmy kurierskie dostrzegając potencjał płynący z sektora MSP, tworzą specjalne produkty dedykowane dla tego biznesu, stając się tym samym partnerem biznesowym. Hitem okazały się przesyłki z płatnością za pobraniem, realizowane do niedawna tylko i wyłącznie przez Pocztę Polską. Uczestnicy rynku B2C i C2C chwalą elastyczne terminy dostaw przesyłek do domów oraz możliwość śledzenia losów przesyłki w trakcie jej dostarczania.
Termin dostawy oraz jej koszt są wciąż najistotniejszymi kryteriami wyboru odpowiedniej oferty kurierskiej. Coraz częściej docenia się także jakość oferowanych usług. Firmy kurierskie proponują obsługę typu "door to door", która zapewnia kompleksową obsługę przesyłki od nadawcy do odbiorcy, czego nie dają inni przewoźnicy. Wymagania zleceniodawców wciąż rosną, stąd firmy coraz częściej wzbogacają swoją ofertę o najnowsze rozwiązania informatyczne, takie jak stały monitoring temperatury czy wilgotności transportowanych przesyłek. Obecnie wiele firm kurierskich specjalizuje się w przewożeniu towarów dla danych branż. Doświadczenie w obsłudze konkretnych sektorów powoduje, że firmy z sektora MSP chętniej zwracają się do wykwalifikowanych przewoźników kurierskich. Wiąże się to nie tylko z renomą, ale także z narzędziami, którymi dysponuje zleceniobiorca oraz infrastrukturą, na której działają.
Na polskim rynku kurierskim możemy wyróżnić mniejszych i większych graczy. Więksi gracze to światowi potentaci w przewozach kurierskich (DHL EXPRESS, DPD, UPS, FedEx, TNT Express Worldwide, GLS), którzy nie tylko posiadają rozbudowane sieci transportu linowego (lotniczego, morskiego i drogowego), ale także infrastrukturę magazynową tzw. huby (sortownie). Mniejsi gracze to z kolei firmy rodzime. Należą do nich np. Pocztex (Operator pocztowy Poczty Polskiej), Siódemka, Opek, itp.
Doświadczenie kurierów przekłada się na znajomość rynku i potrzeb klientów, a to w efekcie skutkuje stworzeniem optymalnych usług, które sprostają nawet najbardziej skomplikowanym zleceniom.

Autor: Artur Olejniczak
Sekretarz Redakcji

Dział Upowszechniania Wiedzy
Instytut Logistyki i Magazynowania
www.ilim.poznan.pl
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety.

Zamów Gazetę PDF koszyk



nr 4(96)2010


zamów koszyk

Zobacz więcej na temat: DHL | kurierzy

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum