Nie tylko wódka, kiełbasa i ogórki
Atut polskości w komunikacji firm
Napis MADE IN POLAND wciąż jest najlepszą rekomendacją dla pochodzących z naszego kraju produktów spożywczych. Tymczasem nasze firmy już dziś mogą pochwalić się osiągnięciami także w wielu innych branżach. Z sukcesów tych cieszą się nie tylko przedsiębiorcy, ale i konsumenci, dla których powodzenie polskiego produktu to jeden z elementów narodowej dumy. Warto umacniać wśród konsumentów to poczucie, a z pewnością będziemy mogli liczyć na ich wdzięczność.
Z przeprowadzonych w lipcu 2008 r. badań TNS OBOP wynika, że 77 proc. Polaków bez problemu potrafi wskazać co najmniej jedną polską markę, z powodu której czuje dumę i którą mogłoby się chwalić np. obcokrajowcom. Badania, których celem było wytypowanie produktowych-wizytówek Polski, pokazały, że jako konsumenci chcemy, aby nasze produkty były nie tylko dobre, ale i godne polecenia za granicą. Co ciekawe, za wieloma wskazanymi w badaniu markami często stały firmy zagraniczne, polskie były tylko nazwy.
Co to znaczy polski produkt?
Fakt, że za polski produkt bierzemy automatycznie ten, którego nazwa brzmi polsko, został już dawno dostrzeżony przez zagraniczne koncerny. To właśnie dlatego często rezygnują one z wprowadzania na nasz rynek międzynarodowych marek, a w ich miejsce tworzą nowe, o rodzimym brzmieniu. Oczywiście ich produkty mogą być wytwarzane w Polsce, jednak czy można je nazwać produktami polskimi?
Jak określić, czym tak naprawdę jest polski produkt? Można podać co najmniej trzy jego typy. Można powiedzieć, że jest to:
Polski produkt nie oznacza, że wszystkie składające się na niego elementy muszą być w 100 proc. polskie. Żyjemy w czasach globalizującej się gospodarki i nie ma powodu, by z tego nie korzystać. Ważne jest natomiast to, aby rozwijać rodzime firmy i marki. Jako polski można zatem określić także trzeci spośród wymienionych typów produktu, pod warunkiem, że występuje on pod marką polskiej firmy.

Program Gospodarczy „Kupuj Nasze.PL – Są powody do dumy”
Kontakt z autorem: michal.zebik@kupujnasze.pl
Co to znaczy polski produkt?
Fakt, że za polski produkt bierzemy automatycznie ten, którego nazwa brzmi polsko, został już dawno dostrzeżony przez zagraniczne koncerny. To właśnie dlatego często rezygnują one z wprowadzania na nasz rynek międzynarodowych marek, a w ich miejsce tworzą nowe, o rodzimym brzmieniu. Oczywiście ich produkty mogą być wytwarzane w Polsce, jednak czy można je nazwać produktami polskimi?
Jak określić, czym tak naprawdę jest polski produkt? Można podać co najmniej trzy jego typy. Można powiedzieć, że jest to:
- produkt wytwarzany w Polsce, przez polską firmę, zbudowany z polskich składników,
- produkt zbudowany z polskich składników, wytwarzany w Polsce, jednak przez firmę zagraniczną,
- produkt polskiej firmy, wytwarzany jednak za granicą czy też zbudowany z importowanych komponentów.
Polski produkt nie oznacza, że wszystkie składające się na niego elementy muszą być w 100 proc. polskie. Żyjemy w czasach globalizującej się gospodarki i nie ma powodu, by z tego nie korzystać. Ważne jest natomiast to, aby rozwijać rodzime firmy i marki. Jako polski można zatem określić także trzeci spośród wymienionych typów produktu, pod warunkiem, że występuje on pod marką polskiej firmy.

Program Gospodarczy „Kupuj Nasze.PL – Są powody do dumy”
Kontakt z autorem: michal.zebik@kupujnasze.pl
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety. Zamów Gazetę PDF ![]() nr 4(96)2010 ![]() Zobacz więcej na temat: kupuj nasze | kupujnasze.pl |