System wczesnego ostrzegania w czasach kryzysu
Controlling
W czasach kryzysu firmy narażone są na zagrożenia związane z trudniejszymi warunkami prowadzenia biznesu, mniejszą rentownością, opóźnieniami w płatnościach, itp. Trudniej jest osiągać założone cele finansowe, a przedsiębiorstwo narażone jest na utratę płynności finansowej. Często trudna sytuacja jest zauważalna, wówczas gdy firma ma już poważne kłopoty i jest mało czasu na działania naprawcze.
Rozwiązaniem może być controlling – system wczesnego ostrzegania, pozwalający skutecznie śledzić realizację założonych celów finansowych i z wyprzedzeniem podejmować działania naprawcze w przypadku negatywnych odchyleń od planów. Według wykonanych na polskim rynku badań, controlling stosuje niewielki procent małych i średnich firm. Większość przedsiębiorstw nie potrafi skutecznie powiązać planów finansowych z ich wykonaniami. Controlling jest kojarzony z księgowością. Szczególnie w średnich firmach korzysta z danych księgowych podporządkowanych wymogom urzędu skarbowego – nie ma wdrożonych rozwiązań wspomagających stosowanie controllingu. Szczególnie wiele nieporozumień wiąże się z myleniem controllingu i kontroli w firmie.
Kontrola jest zorientowana na przeszłość – dostarcza informacji o popełnionych już błędach, rozlicza z nieudanych projektów, często wskazując winnych i propozycje wyciągnięcia konsekwencji. Controlling jest zorientowany na przyszłość – prognozuje przyszłe wyniki, informuje, jakie działania należy podejmować, aby osiągnąć zaplanowane cele.
Podstawowe zadania controllingu to: koordynacja i pomoc w ustalaniu celów finansowych, koordynacja planowania budżetów finansowych, porównywanie planów z ich rzeczywistym wykonaniem oraz analiza odchyleń od planów i ich przyczyn.
Podstawą funkcjonowania controllingu jest comiesięczne przygotowywanie raportów dla kadry zarządzającej, jako bazy do podejmowania efektywnych decyzji oraz analiza i cykliczna aktualizacja prognoz wykonania planów.
Controlling wspiera bezpieczne zarządzanie firmą w czasach kryzysu
Dzięki wdrożeniu procesów controllingu mamy zapewnione ciągłe śledzenie realizacji zaplanowanych celów finansowych – już dziś widzimy zagrożenia dla realizacji celów na koniec roku czy na kolejne trzy lata. Dane finansowe pozyskiwane ze zmodyfikowanej ewidencji księgowej prezentowane są w formie zrozumiałej i czytelnej dla kadry zarządzającej poszczególnymi komórkami organizacyjnymi firmy. Dzięki temu wykorzystywane są w praktyce do uzyskiwania lepszych wyników finansowych komórek organizacyjnych i całej firmy.
Autor artykułu jest Prezesem Zarządu firmy Extor Sp. z o.o.
Rozmowa z Patrycją Strzelecką, Dyrektor ds. Obsługi Klientów firmy Extor Sp. z o.o.
Co to jest controlling w średniej lub małej firmie?
Controlling to sposób zarządzania wynikiem finansowym, oparty na konsekwentnym planowaniu finansów komórek organizacyjnych oraz comiesięcznym śledzeniu i analizie faktycznie uzyskiwanych rezultatów.
Wyniki analizy to wnioski, jak działać, aby osiągać założone cele finansowe lub jak skorygować plany, aby były realistyczne.
Dzięki ciągłej analizie rezultatów, wcześnie widać zarówno dobre efekty działania, które można wykorzystać dla rozwoju firmy, jak i potencjalne problemy. Wykrywając problemy wcześnie, można podjąć właściwe działania, bez wprowadzania firmy w sytuację kryzysową, a często, szczególnie w kryzysie, ratując ją przed upadłością.
Czy nie wystarczą dobre raporty księgowe i wsparcie głównej księgowej?
Kadra księgowa jest odpowiedzialna za formalną poprawność ewidencji księgowej oraz bezpieczeństwo podatkowe firmy i jej zarządu. Bardzo często nie ma narzędzi, czasu ani kwalifikacji, aby zajmować się rachunkowością zarządczą potrzebną w controllingu. Dane z typowej księgowości są często niewystarczające do podejmowania decyzji biznesowych.
Poza tym, ideą controllingu jest prowadzenie analizy danych w miejscu podejmowania decyzji, czyli na poziomie komórek organizacyjnych. Nie da się tego zastąpić analizą rachunku wyników i bilansu całej firmy.
Jakie są główne bariery i jak je ominąć?
Główną barierą jest najczęściej brak wiedzy na temat controllingu w zarządzie firmy. Jeśli dyrektor finansowy próbuje wdrożyć controlling bez silnego poparcia zarządu, nie osiągnie sukcesu.
Inna bariera to nakłady inwestycyjne i koszty controllingu, które zwracają się, jeśli rozwiązanie działa. Jeśli nie osiągnie się praktycznych rezultatów, poniesione koszty pogarszają tylko wynik finansowy firmy.
Metodą pokonania barier jest zatrudnienie profesjonalnego kontrolera finansowego lub partnera outsourcingowego i zapewnienie silnego poparcia zarządu dla procesów controllingowych.
Jak zorganizować wdrożenie controllingu?
Na początku trzeba podjąć decyzję o formie organizacji controllingu – samodzielnie czy outsourcing.
Każde z rozwiązań ma swoje wady i zalety. Wiele zależy od budżetu na controlling – przy większym budżecie można wdrażać controlling samodzielnie, przy mniejszym zalecany jest outsourcing.
Czy warto inwestować w controlling w czasach kryzysu?
W czasach kryzysu controlling jest cennym systemem ostrzegawczym, alarmującym z dużym wyprzedzeniem o nadchodzących kłopotach oraz dający wskazówki do wykorzystania pozytywnych sytuacji dla maksymalnego rozwoju firmy.
W czasach kryzysu koszty wdrożenia controllingu są mniejsze, ze względy na niższe ceny usług na rynku. Korzyści uzyskane dzięki stosowaniu controllingu mają wartość strategiczną w walce o przetrwanie i szybko przewyższają poniesione nakłady.
Kontrola jest zorientowana na przeszłość – dostarcza informacji o popełnionych już błędach, rozlicza z nieudanych projektów, często wskazując winnych i propozycje wyciągnięcia konsekwencji. Controlling jest zorientowany na przyszłość – prognozuje przyszłe wyniki, informuje, jakie działania należy podejmować, aby osiągnąć zaplanowane cele.
Podstawowe zadania controllingu to: koordynacja i pomoc w ustalaniu celów finansowych, koordynacja planowania budżetów finansowych, porównywanie planów z ich rzeczywistym wykonaniem oraz analiza odchyleń od planów i ich przyczyn.
Podstawą funkcjonowania controllingu jest comiesięczne przygotowywanie raportów dla kadry zarządzającej, jako bazy do podejmowania efektywnych decyzji oraz analiza i cykliczna aktualizacja prognoz wykonania planów.
Controlling wspiera bezpieczne zarządzanie firmą w czasach kryzysu
Dzięki wdrożeniu procesów controllingu mamy zapewnione ciągłe śledzenie realizacji zaplanowanych celów finansowych – już dziś widzimy zagrożenia dla realizacji celów na koniec roku czy na kolejne trzy lata. Dane finansowe pozyskiwane ze zmodyfikowanej ewidencji księgowej prezentowane są w formie zrozumiałej i czytelnej dla kadry zarządzającej poszczególnymi komórkami organizacyjnymi firmy. Dzięki temu wykorzystywane są w praktyce do uzyskiwania lepszych wyników finansowych komórek organizacyjnych i całej firmy.
Autor artykułu jest Prezesem Zarządu firmy Extor Sp. z o.o.
Rozmowa z Patrycją Strzelecką, Dyrektor ds. Obsługi Klientów firmy Extor Sp. z o.o.
Co to jest controlling w średniej lub małej firmie?
Controlling to sposób zarządzania wynikiem finansowym, oparty na konsekwentnym planowaniu finansów komórek organizacyjnych oraz comiesięcznym śledzeniu i analizie faktycznie uzyskiwanych rezultatów.
Wyniki analizy to wnioski, jak działać, aby osiągać założone cele finansowe lub jak skorygować plany, aby były realistyczne.
Dzięki ciągłej analizie rezultatów, wcześnie widać zarówno dobre efekty działania, które można wykorzystać dla rozwoju firmy, jak i potencjalne problemy. Wykrywając problemy wcześnie, można podjąć właściwe działania, bez wprowadzania firmy w sytuację kryzysową, a często, szczególnie w kryzysie, ratując ją przed upadłością.
Czy nie wystarczą dobre raporty księgowe i wsparcie głównej księgowej?
Kadra księgowa jest odpowiedzialna za formalną poprawność ewidencji księgowej oraz bezpieczeństwo podatkowe firmy i jej zarządu. Bardzo często nie ma narzędzi, czasu ani kwalifikacji, aby zajmować się rachunkowością zarządczą potrzebną w controllingu. Dane z typowej księgowości są często niewystarczające do podejmowania decyzji biznesowych.
Poza tym, ideą controllingu jest prowadzenie analizy danych w miejscu podejmowania decyzji, czyli na poziomie komórek organizacyjnych. Nie da się tego zastąpić analizą rachunku wyników i bilansu całej firmy.
Jakie są główne bariery i jak je ominąć?
Główną barierą jest najczęściej brak wiedzy na temat controllingu w zarządzie firmy. Jeśli dyrektor finansowy próbuje wdrożyć controlling bez silnego poparcia zarządu, nie osiągnie sukcesu.
Inna bariera to nakłady inwestycyjne i koszty controllingu, które zwracają się, jeśli rozwiązanie działa. Jeśli nie osiągnie się praktycznych rezultatów, poniesione koszty pogarszają tylko wynik finansowy firmy.
Metodą pokonania barier jest zatrudnienie profesjonalnego kontrolera finansowego lub partnera outsourcingowego i zapewnienie silnego poparcia zarządu dla procesów controllingowych.
Jak zorganizować wdrożenie controllingu?
Na początku trzeba podjąć decyzję o formie organizacji controllingu – samodzielnie czy outsourcing.
Każde z rozwiązań ma swoje wady i zalety. Wiele zależy od budżetu na controlling – przy większym budżecie można wdrażać controlling samodzielnie, przy mniejszym zalecany jest outsourcing.
Czy warto inwestować w controlling w czasach kryzysu?
W czasach kryzysu controlling jest cennym systemem ostrzegawczym, alarmującym z dużym wyprzedzeniem o nadchodzących kłopotach oraz dający wskazówki do wykorzystania pozytywnych sytuacji dla maksymalnego rozwoju firmy.
W czasach kryzysu koszty wdrożenia controllingu są mniejsze, ze względy na niższe ceny usług na rynku. Korzyści uzyskane dzięki stosowaniu controllingu mają wartość strategiczną w walce o przetrwanie i szybko przewyższają poniesione nakłady.
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety. Zamów Gazetę PDF ![]() nr 4(96)2010 ![]() |