Rentowność w firmie
Ściągawka przedsiębiorcy
Podstawowym celem działalności gospodarczej przedsiębiorstwa jest maksymalizacja zysku. Mierzenie jego wielkości jest pierwszoplanowym zadaniem zarówno zewnętrznych analityków, jak i zarządu firmy. Prezentowane wskaźniki rentowności bazują właśnie na wielkości osiągniętego przez firmę zysku w badanym okresie. Mogą być mierzone przez odniesienie do majątku firmy lub wielkości sprzedaży.
Wskaźniki rentowności wyrażają stosunek zysku osiągniętego na poszczególnych poziomach rachunku zysków i strat do różnorodnych podstaw. Ogólnie mówiąc, licznik wskaźnika rentowności zawiera wypracowany zysk firmy (np. zysk brutto ze sprzedaży, zysk operacyjny, zysk na działalności gospodarczej, zysk brutto lub zysk netto), natomiast mianownik to w zdecydowanej większości przypadków przychody netto ze sprzedaży, koszty firmy, aktywa lub kapitały własne.
W praktyce analizy finansowej firmy możemy wyróżnić dwa podstawowe obszary badania rentowności:
- rentowność sprzedaży,
- rentowność kapitałów zaangażowanych w działalność firmy.
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety. Zamów Gazetę PDF ![]() nr 11(56)2006 ![]() |