Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Wszystkie artykuły >> Klastry w Kazachstanie >>

Klastry w Kazachstanie

Podejście klastrowe we wprowadzeniu innowacyjnej strategii w rolnictwie i przemyśle

Klastery, działające jako sieć niezależnych zakładów przemysłowych lub firm, łącznie z dostawcami, bazą naukową i firmami IT, firmami doradczymi i świadczącymi usługi brokerskie stają się jedyną formą dalszego rozwoju ekonomicznego, których zadaniem jest kontakt między rynkiem i konsumentami w ramach aktywizacji regionalnego procesu modernizacyjnego.
Niezależnie od rodzaju, główną cechą klastera jest jego ukierunkowanie na innowacje. Przykłady innych państw demonstrują, że klaster może być utworzony na poziomie obwodu, gdzie poziom koncentracji niezależnych gałęzi przemysłu znajduje się na wysokim poziomie. Ma to wiele zalet, m.in. osiągnięcie przez obwód i klaster stabilnych poziomów użytkowania nowej technologii, know-how, systemów dystrybucyjnych, sieci technologicznej, jak i to, że znajdujące się w klasterze przedsiębiorstwa zyskują dodatkową konkurencyjność, dzięki możliwości przeprowadzania standaryzacji i specjalizacji, co pozwala zredukować koszty i ułatwić wprowadzenie innowacji.
Ważną cechą klasterów innowacyjnych są elastyczne struktury wewnątrz nich, składające się z mniejszych przedsiębiorstw tworzących zarazem ośrodki rozwoju regionalnego. Klastery na poziomie obwodu są niezwykle ważne dla rozwoju małych przedsiębiorstw: skutkiem danej współpracy jest wysoki poziom ich specjalizacji rynkowej.
Wstępna analiza ukazuje obecność warunków do utworzenia 290 klasterów na poziomie obwodu i 56 międzyobwodowych klasterów i sześć AIC-ów (Klasterów Rolniczo-Przemysłowych) na poziomie obwodu. Istnieje możliwość dodatkowego utworzenia 28 rolniczych i przemysłowych klasterów w pobliżu dużych kazachstańskich miast.
Na przykład, w obwodzie Akmolinskim tradycyjnie wysoko rozwinięty jest przemysł rolny. Można powiedzieć, że dany obwód ma duże perspektywy na rozwój klasterów terytorialnych, lecz mimo to obecny poziom rozwoju obwodu nie osiągnął na razie zakładanych wyników wzrostu ekonomicznego. Powodem są błędnie funkcjonujące systemy kontroli systemowej, przy wprowadzaniu nowych struktur i brak bieżącego monitoringu procesu rozwojowego.
Wprowadzenie polityki klastrowej w Kazachstanie i danym obwodzie wiąże się z pewnymi problemami, w tym niemożliwością koordynacji państwowych i obwodowych programów rozwoju socjalno-ekonomicznego na podstawie funkcjonującej bazy legislacyjnej. Nie ma też możliwości wprowadzenia ogólnego kierunku polityki innowacyjnej w rozwoju klasterów.
Wspomniane perspektywy kierunku polityki innowacyjnej uwzględniają następujące punkty: obsługę rolnictwa przez przemysł, obsługę naukową i techniczną, a także prace nad nowymi technologiami, rozwój organizacji handlowych i sieci pośredników, racjonalizację przepływu materiałów, przeprowadzanie profesjonalnych szkoleń personelu, działania promocyjne, aktywizację inwestorów, wprowadzenie odpowiednich regulacji prawnych. Głównym wymogiem utworzenia AIC jest zaś zapewnienie jednakowych warunków dla wszystkich jego form działalności.
Inicjatywy klastrowe nie tylko pozwalają na rozwój kultury aktywnych klasterów, ale też mają wpływ na wiele aspektów działalności biznesowej obwodu. Ponadto ważnym warunkiem dla stabilnego rozwoju klastera jest określenie jego podstawowej pozycji strategicznej – identyfikacja i rozwiązanie docelowych zadań i problemów razem ze starannym, krok po kroku, planowaniu rozwoju.

A. T. Bisekov, mgr ekonomii
G.S. Praliev, mgr ekonomii

Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety.

Zamów Gazetę PDF koszyk



nr 4(96)2010


zamów koszyk

Zobacz więcej na temat: UE | kazachstan

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum