Efektywne szkolenia
Multimedialne formy kursów
Wiedza jest najważniejszym kapitałem współczesnego świata. Prawidłowe funkcjonowanie w społeczeństwie informacyjnym nierozerwalnie wiąże się z ustawicznym podnoszeniem swoich kwalifikacji. Zawrotne tempo życia zmusza nas, aby jak najefektywniej wykorzystywać czas – również ten przeznaczony na naukę. Nic więc dziwnego, że z roku na rok wzrasta popularność kształcenia metodą e-learning, która pozwoliła na uelastycznienie i indywidualizację nauczania w stopniu dotąd niespotykanym.
Multimedialna forma kursów umożliwia pełne dopasowanie przekazu informacji do indywidualnych preferencji użytkownika, który sam określa tempo nauki i wybiera najlepsze dla siebie metody przyswajania wiedzy – tekst, grafika, dźwięk, animacje czy interakcje. Osoba ucząca się może również zdecydować, którą część szkolenia pominąć, a którą powtórzyć. Wydawałoby się, że wszystko to przesądza o skuteczności e-learningu. Niestety, w niektórych przypadkach twierdzenie to niewiele ma wspólnego z prawdą.
Popularność zdalnego nauczania spowodowała, że na rynku pojawiły się liczne firmy, które oferują rozmaite szkolenia. Dzięki temu użytkownik na ogół nie ma problemu z zakupem kursu na interesujący go temat. Niestety zdarza się, że po czasie stwierdza, iż najzwyczajniej wyrzucił pieniądze w błoto. Dlatego należy zadać fundamentalne pytanie: jak odróżnić efektywny kurs od efektownej zabawki multimedialnej? Najlepszym sposobem oceny produktu jest jego porównanie z określonymi standardami. W przypadku szkoleń e-learningowych są to kryteria dotyczące oceny warunków technicznych, praktycznych i wartości dydaktycznej kursu.
Funkcjonalność
Zacznijmy od kryteriów technicznych i funkcjonalnych. Aby szkolenie mogło dobrze spełniać swoją rolę, powinno bazować na rozwiązaniach funkcjonalnych, znanych i wykorzystywanych przez użytkownika w codziennej pracy. Uruchamianie oraz korzystanie ze szkolenia powinno przebiegać sprawnie, bez konieczności wsparcia specjalisty. Innymi słowy, wykorzystane w kursie rozwiązania funkcjonalne nie powinny wymagać doświadczenia w zakresie obsługi komputera większego niż podstawowe.
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety. Zamów Gazetę PDF ![]() nr 11(56)2006 ![]() |