Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Wszystkie artykuły >> Telepraca >>

Telepraca

Rekrutacja telepracowników




Anna Świebocka – Nerkowska
Dyrektor Zespołu Rozwoju Zasobów Ludzkich Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości
Coraz więcej polskich przedsiębiorców zna pojęcie telepracy i deklaruje chęć zatrudnienia telepracowników. Na wzrost popularności tego terminu w Polsce z pewnością wpływają działania edukacyjne i promocyjne, podejmowane m.in. przez PARP (np. Ogólnopolski program promocji i szkoleń dla przedsiębiorców Telepraca II).

Dlaczego właśnie przed taką formą zatrudnienia pojawiają się perspektywy rozwoju? Możemy wyróżnić kilka powodów.

Jedną z podstawowych korzyści z zatrudniania telepracowników jest niższy koszt ich utrzymania. Mam tu na myśli niższe koszty prowadzenia firmy (nie trzeba dla pracowników tworzyć pełnych miejsc pracy w biurze), wzrost efektywności pracy – telepracownik rozliczany jest tylko za efekty, a także oszczędność czasu i pieniędzy związana z brakiem obowiązku dojeżdżania do siedziby firmy. Taką formą zatrudnienia można z powodzeniem objąć grupy, których aktywność zawodowa z powodu ich obecnej sytuacji życiowej jest ograniczona, np. matki wychowujące dzieci czy niepełnosprawni.

Po drugie, nie trudno zauważyć, że telepracownicy potrzebują stałego i szybkiego dostępu do Internetu. Rozwijający się rynek telekomunikacyjny jest więc ich ogromnym sprzymierzeńcem. Tymczasem coraz więcej polskich gospodarstw wyposażonych jest w stały szerokopasmowy dostęp do sieci, przy relatywnie niskich opłatach abonamentowych. Darmowe rozmowy wideo nie są już problemem i z powodzeniem mogą zastąpić spotkania „twarzą w twarz”.

Wreszcie ideę telepracy popularyzują najwięksi gracze na ryku. Nawet tacy giganci jak Google i Microsoft zaczęli inwestować w technologie umożliwiające pracę grupową przez Internet małym firmom (Google Aps, Microsoft Office Live). To może oznaczać jedno – przewidują ich stosowanie na szeroką skalę. Do tego powstają aplikacje typu Open Source, będące wirtualnym biurem. Prawdopodobnie coraz więcej nowo zakładanych firm nie zdecyduje się na własną siedzibę, za to zmniejszy koszty założenia firmy, inwestując w technologie pracy wirtualnej.

Kiedy mówimy o telepracy, nie należy zapominać o ograniczeniach, jakie ze sobą niesie. Z punktu widzenia pracodawcy to: ograniczony nadzór nad pracownikiem i koszty początkowe związane z zapewnieniem infrastruktury. Z punktu widzenia pracownika: trudność wyeliminowania wpływu pracy w domu na życie innych członków rodziny czy fakt, że telepraca osłabia osobiste relacje między pracodawcą a pracownikiem, co grozi utratą więzi z organizacją.

Ograniczeniem jest także fakt, iż system telepracy nie może być wykorzystywany we wszystkich aspektach działalności firmy, a także we wszystkich branżach.

Branże, w których z powodzeniem można wykorzystywać telepracę to: konsulting, przetwarzanie danych komputerowych, programowanie komputerowe, badania, usługi finansowe/księgowość, sprzedaż/marketing, wolne zawody (dziennikarze, architekci, projektanci, księgowi, tłumacze, archiwiści, naukowcy, korektorzy tekstów, redaktorzy, graficy), zarządzanie firmą i zasobami ludzkimi czy call centers.

Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety.

Zamów Gazetę PDF koszyk



nr 5(97)2010


zamów koszyk

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum