Zamknij
Serwis www.gazeta-msp.pl wykorzystuje technologię "cookies" tzw. ciasteczka. Pliki wykorzystywane są dla celów poprawnego funkcjonowania naszego serwisu. W przypadku braku zgody na ich zapisywanie konieczna jest zmiana odpowiednich ustawień przeglądarki internetowej z jakiej korzystasz.

Home >> Wszystkie artykuły >> ERP nie tylko dla gigantów >>

ERP nie tylko dla gigantów

Systemy Enterprise Resource Planning

Przyjmijmy, że udało się. Prezes dał się przekonać faktom i liczbom podczas sugestywnej prezentacji i zgodził się, że owszem, wiele wymiernych korzyści przyniesie zastąpienie excela i rozmaitych autorskich baz danych, gromadzonych przez pracowników. Brzmi interesująco: ERP – porównując i analizując dane – ułatwi dostrzec inne perspektywy, pomoże typować prognozy i trafnie odwzoruje stan obecny. Decyzja zapadła. Teraz pozostaje przystąpić do działania. Jednak zielone światło od zarządu jest dopiero pierwszym ważnym krokiem w procesie.
Dlaczego nam nie wyszło? Czyli najczęstsze problemy wdrożenia systemów wspomagających zarządzanie przedsiębiorstwem.
Znamienne jest to, że największy odsetek nieudanych wdrożeń obserwuje się w firmach z sektora MSP, które zdecydowały się na zaawansowane funkcjonalności, często dedykowane i specyficzne dla danej branży.

Ale o co chodzi?

Na wstępie warto podkreślić, że wdrożenie aplikacji ERP/CRM nie polega jedynie na wymianie narzędzi informatycznych. Nadrzędnym celem jest bowiem zmiana kultury organizacyjnej w obszarze dzielenia się informacją i wiedzą. Wdrożenie systemów Business Inteligence, to zmiana wizji funkcjonowania systemu informacyjnego, a nie informatycznego w przedsiębiorstwie. Oznacza nową jakość zarządzania informacją i wiedzą zgromadzoną w organizacji.
 Kluczowe jest zatem zdefiniowanie oczekiwań i celów, jakie ma dać wdrożenie systemu, co konkretnie ma wnieść do firmy? Brak odpowiedzi czy niewłaściwa ocena może spowodować, że pieniądze zostaną wydane na bezużyteczne narzędzia. Z jednej strony brak precyzyjnie określonego zakresu implementacji, a z drugiej ogromna presja na obniżanie kosztów prac powoduje, że budżety wdrożeń są celowo niedoszacowanie. Klient, który nie jest świadomy zagrożenia, bardzo często korzysta z takiej okazji i decyduje się na firmę obiecującą wdrożenie po kosztach. A te często nie odzwierciedlają realnej pracochłonności wykonanych zadań.

Uniknąć niedostępnej twierdzy

Mieć Zarząd po swojej stronie. Po pierwsze po to, aby odgórnie zarządził korzystanie z systemu, przełamując opór pracowników przed zmianą. Pracownicy znajdą bowiem wiele na swoją obronę, aby nie musieć wdrażać się w nowe narzędzia. Po drugie, aby zachować przejrzystość celów i działań. Jednym z zagrożeń, które przekreśli powodzenie projektu jeszcze przed wdrożeniem jest właśnie zniechęcenie kierownictwa, które nie dostrzegając przełomowych rezultatów, może postanowić o zmniejszeniu zakresu projektu, a nawet zahamowaniu jego prac.
7 przykazań skutecznego wdrożenia ERP

1. Określ potrzeby swojej firmy>. To, że konkurencja wdraża pełną wersję systemu z tysiącem rozwiązań dedykowanych, wcale nie znaczy, że Twoja firma także ich potrzebuje. Bądź krytyczny wobec proponowanego rozwiązania.
2. Nie pozostawiaj jednej osobie decyzji o tym, jakie funkcjonalności ma mieć system. Koniecznie weź pod uwagę zdanie pracowników różnych działów.
3. Znajdź partnera> posiadającego doświadczenie we wdrożeniach w Twojej branży. Aby system działał sprawnie, konieczne jest dopasowanie go do sposobu działania firmy. Partner, który przeprowadzał wdrożenie w firmach podobnych do Twojej zna już jej specyfikę i lepiej rozumie jej potrzeby.
4. Bądź partnerem do dyskusji – komunikuj zespołowi wdrożeniowemu swoje sugestie. Pamiętaj, że to Ty znasz swoją firmę najlepiej. Twoje uwagi stanowią dla ekspertów od wdrożeń cenne wskazówki, które umożliwią im jak najlepsze dopasowanie systemu do potrzeb Twojego przedsiębiorstwa.
5. Rozłóż wdrożenie na raty. Zacznij implementację od jednego działu. Pozwól pracownikom przyzwyczaić się do nowego narzędzia i daj czas zespołowi wdrożeniowemu na adjustację systemu.
6. Oswój załogę. Informuj pracowników o wdrożeniu i jego celach. Pamiętaj, że ludzie zawsze najbardziej boją się nieznanego.
7. Prowadź pracowników za rękę. Po wdrożeniu systemu nie pozostawiaj pracowników samych sobie. Dobra firma wdrożeniowa oferuje szkolenia dla użytkowników i opiekę powdrożeniową. Zwróć na to uwagę przy wyborze partnera.
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety.

Zamów Gazetę PDF koszyk



nr 6(98)2010


zamów koszyk

Zobacz więcej na temat: ERP | erp

| |
Komentarze Dodaj komentarz
Brak komentarzy.

Partnerzy

Reklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzyReklama partnerzy
Archiwum