Niech Twoja firma złapie speed
Plusy i minusy korzystania z usług doradczych
Zapraszamy Państwa na cykl artykułów poświęconych tematyce doradztwa. W kolejnym wydaniu przedstawimy Państwu „skrzynkę morfologiczną“ na współpracę doradczą z obszernymi wyjaśnieniami, jak najkorzystniej skonfigurować projekt doradczy.
Kto i po co?
Doradca, coach lub interim management. Pracują jako freelancerzy lub dla firm doradczych. Osoby o bardzo wysokich kwalifikacjach w określonej dziedzinie. Ich zadaniem jest wspieranie firm w procesie restrukturyzacji, organizacji i rozwoju. Realizują projekty na różnych obszarach:
- organizacyjne – w sytuacji gdy firma dąży do usprawnienia funkcjonowania i wykrystalizowania się specjalistycznych działów,
- restrukturyzacyjne – jeśli firma jest zainteresowana zmianą lub optymalizacją,
- strategiczne – jeśli firma chce zdefiniować strategię funkcjonowania, prezencji rynkowej, nowych obszarów rynkowych, itp.
coach – nie przejmuje odpowiedzialności za zadania, a za powierzonych mu pracowników. Współpracuje z nimi po to, by nauczyć ich nowych rozwiązań, usprawnić ich pracę;
konsultant – nakreśla scenariusze rozwiązań zadań, problemów bądź realizacji projektu. Wskazuje rekomendacje co do wyboru metody lub sposobu. Ostatecznie jednak decyzję podejmuje firma wewnętrznie;
interim manager – czyli „menedżer z wypożyczalni“. Przejmuje i realizuje w firmie konkretne projekty z pełną odpowiedzialnością za ich realizację. Bardzo dobre rozwiązanie, gdy z różnych przyczyn ktoś z kadry kierowniczej nagle opuszcza firmę, a firma potrzebuje więcej czasu na rekrutację odpowiedniego pracownika. IM bardzo często jest przejmowany przez zleceniodawców do pracy na stanowisku, które objął tylko na czas określony.
Obszary współpracy
Firmy najczęściej korzystają z usług doradczych w zakresach informatyki, prawa, księgowości. Rzadziej zaprasza się do współpracy na bazie projektu doradców z zakresu strategii. To obszar, który na zachodzie jest bardzo rozpowszechniony. Wierzę, że polscy przedsiębiorcy wkrótce także go docenią. Na zachętę przykład: w ramach współpracy z jedną z polskich spółek pracowaliśmy nad analizą cech produktów. Zespoły przeanalizowały produkt i dostały ode mnie zadanie, aby do każdego z produktów dopisać cechy aspiracyjne pożądane. W przypadku jednego z produktów grupa stwierdziła, że jest on doskonały i nic więcej nie da się z nim zrobić. Popatrzyłam sceptycznie na zespół i jednym tchem wyliczyłam pięć różnych cech, które można natychmiast wprowadzić, by udoskonalić produkt. Na koniec pracy zespół zaakceptował cztery z nich i z entuzjazmem zaczął planować wdrażanie.

Kontakt: www.caclutch.pl
Pełna treść artykułu dostępna jest w formie e-gazety. Zamów Gazetę PDF ![]() nr 6(98)2010 ![]() |